6 tips voor een goede online marketing strategie

Digitale groei begint met een goede strategie. Een online marketing strategie geeft het digitale team richting en zorgt voor:

  1. Minder overleg
  2. Snellere ontwikkeling
  3. Minder hectiek
  4. Duidelijkere accountability

Wij hebben een aantal tips op een rijtje gezet voor het formuleren van een goede online marketing strategie.

1. Zorg voor digital goals

Om een goede online strategie te kunnen vormen moet eerst de missie en/of visie worden vertaald naar online activiteiten. Probeer uit te werken wat de missie/visie betekent voor digital. Werk op basis van de missie of visie het digitale doel uit dat daarbij hoort.

Algemene missie: Een plasticloze wereld
Digital goal: De marketplace voor plasticloze producten

2. Strategische ambitie is goed, onrust niet

Af en toe kan je het gevoel krijgen dat bij andere organisaties online alles perfect voor elkaar is. Laat je niet te veel afleiden door het groene gras bij de buren (wat vast niet altijd zo groen is) en creëer je eigen online strategie. Want ook jouw organisatie kan succesvol worden in de digitale wereld. Ja, je moet er misschien een beetje voor uit je comfort zone. Maar bedenk: zelfs de langste reis begint met een eerste stap.

3. Focus op de lange termijn online strategie

Denken aan de lange termijn is enorm belangrijk in het online succes van jouw organisatie. Jouw digitale team heeft richting nodig.

Allereerst omdat nog niet duidelijk is welke stappen uiteindelijk precies gerealiseerd moeten worden. Abstract gezien, strategisch gezien, weet je wat je wilt bereiken. Hoe die toekomst er concreet uit ziet is onbekend. Op korte termijn is het aantrekkelijk om de focus op resultaat te hebben, maar deze focus kan ervoor zorgen dat je op lange termijn minder succesvol bent.

Ook acties waarbij het uiteindelijke resultaat tegenvalt kunnen zeer waardevol zijn voor het team. Het is dan ook zaak om bij elke tegenvaller te analyseren wat het team ervan kan leren.

4. Zorg voor een overzichtelijke fasering

Een grote strategie kan verlammend werken op een team. Door de strategie in stukken te hakken wordt het overzicht gecreëerd. Je kan de strategie op meerdere manieren ophakken:

  1. In de tijd: Wat moet eerst en wat komt daarna
  2. Per discipline: Techniek, data, creativiteit
  3. Naar afhankelijkheid: Wat kan het team zelf en waar hebben ze anderen bij nodig

Door één of meerdere van deze methoden te gebruiken om op te hakken, zal er overzichtelijkheid ontstaan.

5. Gebruik de Effort-Gain-Matrix om te prioriteren

Wanneer je jouw online marketing strategie uitwerkt naar overzichtelijke onderdelen, ontstaat de vraag waar men moet beginnen.

Je start met dat wat het meest urgent is, maar daarmee werk je niet aan onderdelen met de meeste impact. Je kan werken aan de meest belangrijke onderdelen, maar dan laat je het 'laaghangend fruit' hangen.

Je ziet dat prioritering gaat om de Gain die het onderdeel heeft en de Effort die nodig is. Om deze eerlijk af te wegen gebruiken wij de Effort-Gain-Matrix. Door het invullen van deze matrix bereik je 3 dingen.

  1. Eenduidigheid over wat een onderdeel inhoudt
  2. De eerste obstakels worden geïdentificeerd
  3. Er ontstaat een geprioriteerde lijst van wat je wilt bereiken

6. Houd rekening met ontwikkelingen

De wereld staat niet stil. Door je online marketing strategie niet te concreet te maken, houd je je blik open om mee te gaan met ontwikkelingen die je waardevol acht. Er zijn talloze trends in de digitale wereld die online mogelijkheden met zich mee brengen. De ene trend zal meer invloed hebben op jouw strategie dan de andere. Om een toekomstbestendige strategie te formuleren zul je deze ontwikkelingen mee moeten nemen.

 

 

Wie zijn wij?

Wij zijn Digital Growth Agency. Wij hebben online strategieën opgezet voor merken als NLE (Nederlandse Energie Maatschappij), Yource, ETQ en Scholt. Naast dat we bedrijven helpen met het opzetten van hun online marketing strategie, zorgen we ook voor de uitvoering hiervan.



Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

Wij hebben voor een groot aantal organisaties online strategieën ontworpen. Van non-profit tot ecommerce en van recruitment tot utilities. Graag helpen we ook jou met het maken van een online marketing strategie zodat je weet welke stappen je kunt ondernemen.

Heb je al een online strategie, maar wil je weten of die kan worden verbeterd? Ook dan helpen we je graag. Stuur mij even een mailtje.