Digital Growth Agency

Redesign? Een beter alternatief!.

De resultaten van de site blijven achter en de oplossing: een nieuw design. Soms op advies van een design of development bureau maar vaak ook op eigen initiatief. Op één of andere manier leeft de overtuiging dat het design de oorzaak is van achterliggende resultaten.

Design kan ook zeker een doorn in het oog zijn. Het kan je beperken. Het kan de site onoverzichtelijk maken. Het kan saai zijn. Het kan visueel niet aantrekkelijk zijn. En hoe belangrijk design ook is, voor een online succes is een redesign is niet de oplossing.

Waarom niet?
Omdat het live zetten van een redesign vaak een negatief effect heeft. Zelfs als je alle design-regels en best practices volgt en je een uitgebreide user test vooraf laat gaan aan de lancering mag je eigenlijk al aan de champagne als de conversiecijfers gelijk blijven.

En toch wordt een redesign nog steeds vaak als een oplossing verkocht. Maar wij weten wat de coolblue’s en de apple’s ook weten:

"Anders is niet beter; Beter is beter"

Er zijn 3 redenen op te noemen voor dit effect. En, er is een oplossing!

Reden 1: Learnings

In de oude site zijn vaak wijzigingen en test uitgevoerd. Dit zorgde ervoor dat die site langzaamaan beter is gaan presteren. Uiteraard probeer je deze wijzigingen mee te nemen naar je nieuwe site. Helaas lukt het vaak niet om ze allemaal mee te nemen.

Daarnaast is het hetgene je meeneemt maar de vraag of ze hetzelfde resultaat hebben. Een nieuw design heeft invloed op alle stappen. En zelfs als de pagina inhoudelijk hetzelfde blijft, kan datgene wat ervoor gebeurt zorgen voor een ander resultaat.

Reden 2: PM Triangle

Bij een groot project als een redesign worden er bijna altijd afslagen genomen op de verwachte oplevering. Zo`n project heeft namelijk altijd te maken met de Project Management Triangle. Die driehoek beschrijft dat je bij extra werk, bijv. op basis van voortschrijdend inzicht, van het werk aan 3 knoppen kan draaien. Dat zijn budget, scope of time. Ofwel, je kan het budget verruimen, de scope verkleinen of de deadline verschuiven.

In projecten hebben we gemerkt dat vaak eerst aan budget of time wordt geschroefd, maar met name richting het einde komen die twee meer en meer vast te staan. Conclusie: scope moet worden aangepast. Gevolg is dat de juiste implementatie van design onder druk komt te staan, of dat features missen die echt nodig zijn.

Reden 3: Mixed bag

Een redesign is zoals ze het op z`n Engels zeggen een mixed bag. In het tasje zitten goede en slechte zaken. Het plaatje hieronder illustreert dat. Je ziet 7 wijzigingen. Er zijn 7 onderdelen van de site aangepast naar een nieuw design. In dit geval is dat de hele site. Ieder onderdeel heeft z`n eigen effect op de conversie. Sommige een +25%, andere een negatief effect.

Alle wijzigingen samen zien we een negatief resultaat.

Okè, maar zou je deze 3 dingen niet kunnen voorkomen door het goed te doen. Stel dat je een groter budget hebt, een grote zak geld, zou het dan wel lukken? Is het gewoon zo dat een goed redesign maken en implementeren heel duur is?

Wat ons betreft niet, juist de partijen die het budget hebben om het allerbeste redesign neer te zetten doen het niet. Wanneer is het laatste redesign geweest van bijvoorbeeld Bol.com of Coolblue? Ook Amazon heeft al heel lang geen redesign gedaan, terwijl Amazon de grootste webshop van de wereld. 

Een redesign willen we dus niet. Maar soms moet je toch naar een nieuw design. En soms kan het toch echt zo zijn dat het design een obstakel is voor groei. Doen we dan maar niets?
Uiteraard niet. 

De oplossing: ESR

Een evolutionaire aanpak is de oplossing. ESR staat voor ‘Evolutionary Site Redesign’. Een mond vol. Praktisch betekent het dat we de site in stapjes overzetten naar een nieuwe vormgeving. Zo kunnen we stap voor stap meten wat het effect is. Eigenlijk morphed je site naar de nieuwe vormgeving. 

Evolutie, niet revolutie

Weet je wat zo fijn is hieraan? Iedereen kan hiermee beginnen. Het is namelijk nog makkelijker dan een hele nieuwe site uit te werken of een volledig nieuw design toepassen. Enige dat je nodig hebt is een andere mind-set. 

Stop met je te gedragen als een autorijder en word een F1-coureur.
Als iemand een auto bezit en hem niet fijn vindt zitten, of niet snel genoeg vindt rijden, dan zal de oplossing niet snel zijn om een nieuwe motor of stoelen in de auto te zetten. De autobezitter zal een nieuwe kopen. Logisch toch.

Maar als Max Verstappen vindt dat de auto niet snel genoeg is (wat hij nog veel vaker zal vinden dan een gewone particulier) dan zal die niet zomaar een hele andere auto nemen. Onderdeel per onderdeel wordt statistisch nagelopen. En natuurlijk is het fijn als hij, zoals dit jaar, een nieuwe motor krijgt, maar dat is nog altijd slechts een onderdeel van de auto.

Benader jouw website ook zo. Het is een F1-wagen. Stap in en ga rijden.

Start met het analyseren van jouw grootste obstakels. Wat zorgt er nu voor dat de auto de topsnelheid niet bereikt, of niet lekker door de bochten gaat. In website-taal, wat zorgt ervoor dat mensen niet afronden, of niet kunnen vinden wat ze zoeken. Pak onderdeel voor onderdeel aan. Test elke aanpassing. Je zal zien, het resultaat van jouw website verbetert. 

En de grootste winst is: Je leert zelf stap voor stap je zelf jouw eigen site kan optimaliseren.