Digital Growth Agency

Doorprikken Succesverhalen.

Snel en makkelijk online succes. Gouden bergen of fata morgana’s?

“Ik deed alleen dit ene hele speciale ding en nu verdien ik 10x meer”

Dit is een hele sterke manier om jouw aandacht te trekken. Wie wil dat nu niet? Klein beetje moeite, ongekend resultaat. Het klinkt ‘too good to be true’. Maar toch, ook al ga je er niet op in, het blijft wel hangen. Als je erop let kom je erachter dat je dit soort boodschappen meerdere keren per dag aan je voorbij ziet komen. Je zou bijna wel gek zijn als je het niet gaat proberen; of wel?

Wij willen je graag helpen bij het maken van deze keuze. Het is niet gezegd dat dit soort boodschappen/acties voor jou ook werken. We gaan je een beetje op weg helpen. Eerst leren we je hoe je door deze trucjes heen kunt prikken.

We geven je 5 naalden om door de ballonnetjes heen te prikken.

Naald 1: Berekening van de gouden berg

Online advertising kanalen hebben allemaal hun ‘eigen’ manier van het berekenen van de omzet. Om precies te zijn, de toerekening. Zoals iedere marketeer weet, moet een prospect je uiting minimaal 7 keer tegen zijn gekomen voordat ie ermee aan de slag gaat. De zogeheten ‘Rule of 7’.

Maar, als een klant jouw organisatie minimaal 7 keer is tegengekomen, welke uiting is dan verantwoordelijk voor de verkoop? En hoe weet bijvoorbeeld Facebook dan dat zij 1.000 dollar omzet hebben gedaan?

Standaard rekent Facebook alle omzet van verkopen die gedaan zijn door iemand die binnen 7 dagen voor de koop op een ad heeft geklikt.

Simpel gezegd, als iemand binnen 7 dagen na een klik op een advertentie iets koopt, claimt Facebook verantwoordelijk te zijn voor deze verkoop.

Nu kan je deze instelling aanpassen en bijvoorbeeld wijzigen naar 1 dag, dus voor jouw eigen campagnes is dat niet zo'n probleem. Maar, de gouden bergen die zijn beloofd, blijken niet veel meer dan een fata morgana`s. Want, je kan zelfs instellen dat zelfs na 30 dagen na de klik een verkoop nog steeds aan Facebook wordt toegerekend.

Naald 2: Analyseer de effort die je erin moet steken.

Uiteraard werkten de beloftes van de marketing kanalen en tools veel beter wanneer de benodigde inzet klein is. Want hoe minder moeite het lijk, hoe interessanter het oogt.

Maar, let goed op wat je allemaal moet doen om er een succes van te maken. Beelden creëren zichzelf niet en teksten moeten geschreven worden. Wanneer acties zwaar leunen op content zal je zelf flink aan de bak moeten. Dan is het leuk dat je met een advertentie flink kan scoren, maar als je er dagen mee bezig bent om de content te maken, dan valt het resultaat ineens toch tegen.

Vergeet ook niet dat advertenties vernieuwd moeten worden. Zeker bij Facebook zien we dat advertenties die snel vernieuwd worden veel beter scoren. Keerzijde is dat het nog meer werk is.

Naald 3, 4 en 5

Wil jij alle andere naalden ook lezen? Logisch. Vul hieronder je emailadres in en je krijgt alle naalden in PDF toegestuurd.