5 Webdesign trends voor 2023
Toch niet wéér zo’n blog over trends van 2023? Ik verontschuldig mij alvast, maar na een jaar vol design zijn ook mijn handen gaan jeuken om een blog te schrijven met een glazen bol.
Of je nu een visual designer bent met flink wat kilometers op de teller óf nog maar net in het wereldje komt kijken: in deze blog neem ik je graag alvast mee naar de komende maanden van 2023.
Pak een goede bak koffie en ga lekker zitten, want er staat enorm veel te gebeuren op het gebied van webdesign! Dit zijn de top 5 trends van van dit jaar.
Creatief met letters
Nee, we gaan geen brieven maken om losgeld te eisen. We worden in 2023 steeds creatiever als het gaat om typografie. De aandachtspanne van de gemiddelde Nederlander is de afgelopen jaren gekelderd (soms bijna tot niveautje goudvis). Daarom wordt het steeds belangrijker om jouw doelgroep te kunnen raken. Creative typography is hier een effectieve manier voor. Met creative typography tover je een typeface om tot een waar kunstobject.
Source: Yung Studio
Om dit te kunnen hoeven we gelukkig niet allemaal een Pablo Picasso in de dop te zijn. Er zijn tegenwoordig enorm veel verschillende tools en softwares beschikbaar waarmee je vliegensvlug unieke en gepersonaliseerde lettertypes kan ontwerpen. Onze tip: FontLab studio.
Daarnaast is creative typography een ideale mogelijkheid om een bepaalde emotie of sfeer op te roepen bij jouw doelgroep. Bijvoorbeeld, als je een gebroken lettertype gebruikt, kan dat een gevoel van onzekerheid of onrust geven. Als je in plaats daarvan een krachtig en dik gedrukt lettertype gebruikt, geef je een gevoel van vertrouwen en zelfverzekerdheid.
Interactieve micro-animaties
Micro-animaties zijn al lang niet meer weg te denken als het gaat om webdesign. Zodra je met jouw muis over een knopje of plaatje beweegt op een website, verwacht je dat er iets gebeurd. Maar omdat dit inmiddels ‘de standaard’ is, is mijn verwachting dat de lat in 2023 nog veel hoger gelegd gaat worden. Micro-animaties worden namelijk ‘the element of surprise’ op websites.
Source: Dope Good
Door micro-animaties naar een onverwacht niveau te tillen, geef je automatisch een unieke beleving mee van jouw merk. Zo kan een sportmerk gebruikmaken van snelle, snappy elementen en een design meubelmerk van langzame, classy elementen. Hiermee zorg je voor een extra merkbeleving die jouw doelgroep zal bijblijven.
3D visuals in webdesign
Één van de frontrunners door de jaren heen blijft toch wel 3D-webdesign, en dit zal voorlopig nog een tijdje zo blijven. Het is namelijk multi inzetbaar en helpt je bij het prikkelen van je doelgroep.
3D-webdesign springt er namelijk echt uit ten opzichte van platte designs. Door het gebruik van diepte en realistische effecten maak je deze onderdelen van de website een ware eyecatcher.
Source: Flowers for Society
Daarnaast kan het gebruik van 3D-webdesign ook voor levensecht beeld zorgen bij de consument. Bijna alsof je het beeld kan beetpakken. Dit zorgt voor meer betrouwbaarheid en geeft je klanten een echt kijkje into the product, wat ze enorm waarderen!
Mooi vs. praktisch
Wat ook enorm in populariteit gestegen is de afgelopen jaren dat is moderne webdesign. ‘Huh, maar elke website is toch modern?’. Dat is zeker niet het geval. Sterker nog, het komt minder vaak voor dan je denkt. Het houd namelijk in dat websites gebruikersvriendelijk en esthetisch zijn die daarnaast ook nog gebruik maken van de nieuwste technologieën en trends. Simpel gezegd: mooi én praktisch.
Als de focus ligt om design visueel aantrekkelijk te maken, dan heet dat Bold Minimalism. Focus je je juist op de praktische kant, dan noemen we dat Utilitarian Design. Qua doel kunnen dit twee tegenpolen zijn, maar designtechnisch een enorm sterk duo.
Source: Mak Kai Hang
Het is belangrijk om de verschillen te weten. Beide stijlen hebben namelijk voor- en nadelen waardoor het combineren ervan een effectief én modern design creëert. Zo wordt functioneel Utilitarian design gekenmerkt door het gebruik van eenvoudige, rechttoe-rechtaan ontwerpen die gemakkelijk door de gebruiker te begrijpen zijn. Waarbij het mooie Bold Minimalism juist gekenmerkt wordt door het gebruik van felle geometrische en sterke vormen. Het combineren ervan zorgt dus voor een mooi én praktisch webdesign.
The “one man army” designer
Mendix, Webflow en Wordpress Elementor… allemaal tools die je als designer vast bekend in de oren klinken. Maar voor degenen die het niet weten: dit zijn drie welbekende zogeheten ‘design-to-code platformen’ die zich in 2023 nog verder zullen ontwikkelen.
Wat zijn design-to-code platformen? Dit zijn alles-in-één platformen waarbij designers direct een website kunnen produceren, zonder de hulp van bijvoorbeeld een developer. Denk hierbij aan het aanpassen van elementen zoals grids en layouts, maar ook spacing en styling. Daarnaast zijn deze platformen uiterst effectief, omdat het platform zo is gemaakt dat het zelf errors verminderd doordat de code automatisch gegenereerd wordt i.p.v. met de hand geschreven. Dit geeft designers de vrijheid om websites tot leven te laten komen.
Ook al lijkt dit een droom voor iedere designer, weet wel dat deze platforms er niet voor zorgen dat developers volledig vervangen kunnen worden. Developers zijn nog steeds een must-have als het gaat om custom designs, ingewikkelde interactieve animaties en meer. Dus onderschat het zeker niet!
Conclusie
Lang verhaal, nu even kort. Als je het ons vraagt dan zijn de 5 webdesign trends van 2023: creative typography, interactieve micro-animaties, 3D visuals, utilitarian design en bold minimalism en last but not least de toepassing van zogeheten design-to-code platformen.
Er duiken steeds meer tools en software op waar design en tech hand in hand gaan. Check zeker FontLab studio om lettertypes te creëren. Wil je indruk maken op je vrienden of collega’s door als designer te zeggen “ik heb in m’n eentje een website gemaakt”? Ga dan snel aan de slag met een design-to-code platform zoals Mendix of Webflow.
Wij worden blij van al deze ontwikkelingen en passen ze graag toe. Denk je na het lezen van deze blog dat jouw website ook een opfrisbeurt kan gebruiken? Ons creatieve team gaat graag aan de slag voor je.
Wij gaan voor digitale groei
Wil jij ook groeien? Let’s go!
We durven wel te stellen dat er geen merk is dat we niet digitaal kunnen laten groeien. Noem ons de digitale-groei-experts. Benieuwd wat we voor jou kunnen doen? Stuur Eelco een mailtje, dan nodigt hij je graag uit voor een bakkie.