ETQ Home

Van design naar datagedreven

ETQ Results

Challenge 1

Ecommerce groei

In de lange-termijn strategie heeft de webshop een belangrijke plaats gekregen. Aantoonbare resultaten hebben deze strategie kracht bij gezet.

Basis op orde

We zien het vaker. Er worden kanalen toegevoegd en experimenten uitgevoerd, maar in alle enthousiasme worden niet de juiste keuze gemaakt. Wij gebruiken een bewezen volgorde van het toevoegen van kanalen. 

We zijn gestart met toevoegen van een conversie-optimalisatie cyclus en het implementeren van een abandonned cart, retargeting en social retargeting.

ETQ funnel

Abandonned Cart

Met conversie optimalisatie richten we ons op het converteren van verkeer. Met retargeting en abandonned cart emails focussen we ons op niet-converterend verkeer. Hoe beter de zogeheten uitval verwerkt wordt, hoe effectiever alle campagnes worden.

Met een implementatie als die van de abandonned cart worden er wekelijks nieuwe klanten binnengehaald die anders waren afgehaakt.

Abandonned Cart

Social Ads

Advertenties op social zijn over de afgelopen jaren steeds effectiever geworden. Waar dit vroeger nog een kanaal was voor brede en dus dure targeting, is het nu mogelijk om heel fijnmazig op zoek te gaan naar de ideale prospects.

We draaien doorlopend ads, zoals bijvoorbeeld die hieronder.

Patrick van der Woude - Founder ETQ

Wij zijn in enkele maanden van een visuele en ad-hoc aanpak op ecommerce, naar een gestructureerde en datagedreven aanpak gegaan. We krijgen hierdoor grip op het resultaat en weten hoe we verder moeten groeien.

Challenge 2

Van 2 naar 1

Om een goede start te kunnen maken moesten twee webshops worden samengevoegd naar één. Hierdoor waren we in staat om de userflow, organische vindbaarheid en beheersbaarheid te optimaliseren.

Homepage ETQ

Challenge 3

Training en kennis

Vanwege het strategische belang van de Ecommerce omgeving hebben we direct geadviseerd te zorgen voor een eigen in-house ecom team. Hiervoor hebben we eerst een aantal voorwaarden gerealiseerd.

  1. Metingen controleren: bij aanvang werden conversies niet over alle kanalen juist gemeten. Kennis overdragen heeft geen zin als de cijfers niet kloppen.
  2. Juiste kanalen: wanneer niet de juiste kanalen ingezet worden, wordt de verkeerde kennis overgedragen. We hebben sommige kanalen uitgezet en hebben sommige gestart.
  3. Rapportage format: met deelbaar rapportage-format kan de rest van de organisatie meegenomen worden in de ontwikkelingen

Training on the job

We hebben de medewerkers getraind alsof ze in ons eigen team zitten.

Groeiplan

We bepalen wat je wilt leren, welke kennis in-house moet komen en in welke volgorde.

Side-by-side

Een ervaren medewerker kijkt me met wat een nieuwe medewerker heeft gemaakt.

Evaluaties

Zo zorgen we dat het leerproces steeds beter op de nieuwe medewerker aansluit.

Overdracht

Echt leren doe je door te doen. We zullen daarom zo snel als mogelijk is taken overdragen naar de nieuwe medewerker. 

De overdracht van kennis ging zo snel dat de getrainde medewerker binnen 1 jaar al weg werd geplukt. Tijdens het traject hebben we de organisatie zo meegenomen dat taken uiteindelijk over meerdere mensen verdeeld konden worden. Hierdoor is Ecommerce een taak van iedereen geworden.

Data als Driver

Ecommerce 2.0

Na het afronden van alle basisonderdelen is het tijd voor de next step. Wij adviseerden, implementeer een DMP: Data Management Platform. Waarom?

1. +30% van alle orders worden door bestaande klanten geplaatst

2. Er is nu geen centraal klantbeeld. Ieder systeem heeft een eigen set aan data, bijvoorbeeld email, webshop, customer service, fulfilment en de winkel.

3. Marketing wordt aangestuurd vanuit actie (bezoeker heeft pagina bezocht) en niet vanuit klant (klant heeft pagina bezocht). Hierdoor klopt timing en de customer flow niet.

Het Data Management Platform:

Ben jij ook op zoek naar meer groei en succes?

Neem contact met ons op

Digital Growth Agency versterkt direct jouw organisatie met bewezen werkwijzen en processen om groei te realiseren. We vertellen je graag meer over hoe dit voor jou kan werken.