ETQ: Van focus op design naar datadriven organisatie
ETQ Amsterdam is hard gegroeid in de afgelopen jaren. Naast een eigen webshop heeft ETQ een flagship store aan de Singel in Amsterdam en is het merk wereldwijd verkrijgbaar in winkels. De flagship store had een multi-brand strategie en een eigen webshop.
Onze samenwerking is erop gericht meer succes te behalen met de digitale omgeving. Mooie resultaten uit onze samenwerking in het afgelopen jaar:
- 29% meer omzet
- 31% hoger conversiepercentage
- 12% hogere ROI op advertenties
Challenges
Om deze resultaten te behalen hebben we ons gericht op 4 onderdelen
- Groei
- Van 2 naar 1 webshop
- Training on the job
- Datagedreven e-commerce
Wij zijn in enkele maanden van een visuele en ad-hoc aanpak op e-commerce, naar een gestructureerde en datagedreven aanpak gegaan. We krijgen hierdoor grip op het resultaat en weten hoe we verder moeten groeien. Patrick van der Woude - Founder ETQ Amsterdam
1. Hoe behaal je digitale groei met bestaand merk?
ETQ heeft al jaren een webshop. Door de jaren heen zijn er verschillende experimenten uitgevoerd. Met onze samenwerking werd de keuze gemaakt voor een intensievere aanpak. Dit is hoe we resultaat hebben behaald.
Allereerst moest de basis op orde worden gebracht. Wat we vaak zien is dat relatief dure marketing-initiatieven wel worden ondernomen, terwijl goedkopere, effectievere methoden onbenut blijven. Daarom beginnen we met een inventarisatie van wat wel en wat niet gedaan wordt. Dit passen we aan naar de optimale inzet. Hier lees je meer over hoe jij jouw marketing-inzet kan verbeteren.
Daarna hebben we veel ingezet op Social Ads. Met het esthetische beeld van ETQ in combinatie met de doelgroep mogelijkheden van verschillende social platformen worden de beste resultaten gehaald.
Branding campagne ETQ
2. Van 2 webshops naar 1
ETQ Amsterdam heeft lange tijd 2 webshops gehad. Eén voor de collectie die in de winkel werd verkocht waar ook andere merken onderdeel van uitmaakten en één voor alleen de ETQ schoenen. Deze strategie zorgde voor onduidelijkheid en ongewenste concurrentie. We zijn overgegaan naar 1 webshop.
3. Hoe train je iemand on-the-job?
Zoals voor veel merken is het directie kanaal naar de consument, de eigen webshop of winkel, er één die voor nu en in de toekomst van groot belang is. Daarom was ons advies om te zorgen voor kennis en ervaring intern. In plaats van iemand extern aan te nemen, hebben we een medewerker van ETQ getraind tot E-Commerce Manager. Dit is ons recept voor een snelle leercurve:
- Veel tijd side-by-side werken met één van onze ervaren mensen
- Simpel houden en de ingewikkeldere zaken door Digital Growth Agency laten doen
- Zorgen voor duidelijke rapportage formats die periodiek besproken worden
Hier lees je meer over hoe je een digitaal team bouwt.
4. Hoe groei je verder als je de hele basis op orde hebt?
Wanneer er in-house kennis is en de hele digitale groeimotor draait, wat is dan de volgende stap? Voor ETQ is dit het implementeren van een Data Management Platform. Onze drie redenen hiervoor:
- Groot deel van de orders wordt door bestaande klanten geplaatst, maar overzichtelijke data van deze klanten is niet beschikbaar
- Alle systemen draaien los van elkaar, waardoor informatie over de klant verspreid is
- In de marketingaanpak wordt geen duidelijk onderscheid gemaakt in het type klant.
Het Data Management Platform zorgt ervoor dat we één klantbeeld krijgen, daar o.b.v. kunstmatige intelligentie profielen mee op kunnen bouwen om vervolgens de customer journey hier perfect op aan te sluiten.
Digitale groei voor jouw merk
Wil jij ook digitaal groeien met jouw merk? Wij helpen je daar graag bij. Van kleine merken groot maken, tot grote merken die marktleider worden.