NLE: Digitale winnaar van de energiemarkt

NLE (voorheen: Nederlandse Energie Maatschappij) is de grootste onafhankelijke energieleverancier van Nederland.
De focus is jaren geweest op zo effectief mogelijk werven. In de beginjaren voornamelijk door middel van tv-reclames. Later steeds meer via de online kanalen en grote energieveilingen. Uiteindelijk is NLE uitgegroeid tot een innovatief, datagedreven en digitaal bedrijf. We zijn trots op de resultaten:

  • In drie jaar tijd 300% groei in online aanvragen
  • Hoogste werving via eigen website van alle energieleveranciers
  • Meerdere succesvolle lanceringen van innovaties (zie onderaan)

Challenges

Nadat NLE in imago van opvallende salesmachine naar klantenknuffelaar is omgezet, is de volgende doelstelling om de organisatie te transformeren tot dé digitale, data-driven energieleverancier. Om dit te kunnen doen is ons team aan de slag gegaan. We stonden voor de volgende uitdagingen:

  1. Team 
  2. Platform
  3. Controle
  4. Digitale ondersteuning Tv-campagne
  5. Innoveren

"Door Digital Growth Agency zijn we marktleider geworden in digitale werving en zijn we uitgegroeid tot meest innovatieve energieleverancier."

Harald Swinkels - Oprichter NLE

1. Hoe bouw je een team voor digitaal succes?

Om de belofte van het worden van een digitale, data-gedreven energieleverancier in te lossen was 'het zelf doen' een belangrijke keus. NLE is een uitdager van grote gevestigde partijen. Om deze partijen sneller en slimmer af te kunnen zijn, is er interne kennis nodig en moest er dus een digitaal team worden gebouwd.

We hebben 3 belangrijke keuzes gemaakt die hebben gezorgd voor het behaalde succes:

  1. We nemen mensen aan die breed inzetbaar zijn, zodat we snel kunnen schakelen
  2. We werken Agile/Scrum, zodat we zowel grote als kleine projecten kunnen verwerken
  3. Het team wordt voornamelijk afgerekend op omzet, maar krijgt de ruimte om te experimenteren
Growth model v1

2. Hoe zet je een platform op waarmee je kan groeien?

Om te kunnen groeien moet het team zoveel mogelijk onafhankelijk zijn van de techniek. Techniek is in de meeste digitale teams de bottleneck. Hoe meer de techniek zich aan het begin focust op het verschaffen van mogelijkheden voor de rest van het team, hoe effectiever het team kan werken.

Drupal is onze technische basis. De voordelen hiervan zijn:

  • Breed gebruikt systeem en taal (PHP), dus stabiel en grote pool developers
  • Het is een CMS (Content Management Systeem), dus designers en marketeers kunnen er zelf in werken
  • Het is een veilig en betrouwbaar platform, dus weinig hacks en technical dept

3. Hoe houd je controle op groei en strategie?

Om controle te houden op de uitvoering van de strategie en de groei, zijn er twee dingen van belang. Ten eerste het proces en daarnaast data. 

Een digitaal team moet in staat zijn snel te schakelen, zonder zicht kwijt te raken op het uiteindelijke doel. We werken daarom met SCRUM. Door grote projecten zoals het neerzetten van een nieuwe aanmeldstraat of het lanceren van een app in stukjes te hakken ontstaat er vrijheid en overzicht.

Growth scrum model

Daarnaast is data van groot belang om de controle te houden op budget en resultaat. We hebben daarom altijd gewerkt met dashboards die door de hele organisatie werden gedeeld. Deze bouwden we in eerste instantie iedere maand handmatig op. Toen we duidelijk hadden wat er in de rapportage moest staan, hebben we dit geautomatiseerd.

4. Hoe haal je digitaal meer uit de tv-campagnes?

TV-campagnes zijn kostbaar. NLE is in staat erg goed converterende tv-campagnes op te zetten. De uitdaging is om dit succes ook digitaal door te trekken, want cross-mediale campagnes zijn het meest effectief.

Wat we als eerste uit wilden vinden, is waar we extra budget van een tv-campagne het beste in konden steken. De tv-campagnes werden vaak kortlopend (6 - 12 weken) en met hoge mediadruk ingezet. In de 6 - 12 weken bepaalden we waar het budget het beste op z`n plek was op basis van data. Met iedere tv-campagne werd dit effectiever, wat ook zorgde voor een verschuiving van budget vanuit tv naar digitaal.

5. Hoe lanceer je succesvol een innovatie?

Starten met innoveren is een stuk eenvoudiger wanneer je een goedlopend digitaal team hebt. Dit team is namelijk gewend om met nieuwe dingen aan de slag te gaan. Dit waren onze learnings:

  1. Test voordat je live gaat en zorg dan zo snel mogelijk voor veel klanten
  2. Zet innovaties op met een multidisciplinair team met o.a. service, marketing, IT
  3. Zorg voor support op directie-niveau

De resultaten van onze innovaties spreken voor zich.

NLEx-inzicht
Deze app geeft gebruikers gratis inzicht in het energieverbruik op basis van de slimme meter.

Meer dan 100.000 downloads in de eerste maand

nlex-inzicht

Anna Smart Thermostaat
Anna is een slimme thermostaat die zorgt voor minder gasverbruik en meer comfort.

Meer dan 15.000 klanten in de eerste maand 

Anna Thermostaat

Alles-in-1
Als eerste energieleverancier in Europa is NLE ook internet, tv en bellen gaan verkopen.

Meer dan 30.000 klanten in de eerste maand 

Digital Growth Agency - NLE

 



Wij vertellen je graag hoe we jou tot digitale winnaar kunnen kronen

Op naar een succes

Eelco was de lead op de samenwerking met NLE. Wil je weten hoe al deze successen zijn bereikt? Eelco vertelt je er graag meer over.