Growth Marketing voor snel resultaat in B2B
Marketeers, onder wie ikzelf, zullen er altijd op hameren: marketing vraagt om langetermijnperspectief. Waarom? Niet alles is meetbaar, niet elke euro kan direct worden terugverdiend, maar op lange termijn levert investeren in marketing veel op, en betaalt het zichzelf ruimschoots terug.
Dat is de theorie, maar de realiteit is natuurlijk vaak anders. Er zijn tijden dat ‘zaaien om in de toekomst te oogsten’ helemaal geen optie is. Op het moment dat geld schaarser wordt, de rentes omhoog gaan of meer investeerders gewoon zwarte cijfers willen zien, veranderen ook de behoeftes op marketingvlak. Er is dan minder ruimte om te zaaien voor de lange termijn; er moet nú geoogst worden. Dit is een voedingsbodem voor Growth Hacking. Precies het tegenovergestelde van waar we traditioneel op inzetten vanuit marketing.
Growth hacking: ik vind de term een afknapper die afbreuk doet aan waar marketing voor staat. Maar ik begrijp wel waar de behoefte vandaan komt. Inmiddels kennen we het klappen van de zweep en hebben we een aantal standaard growth hacking recepten ontwikkeld waarmee we snel in actie kunnen komen. In dit artikel neem ik je mee in de beste aanpak voor snel resultaat en deel ik een aantal slimme methodes. Goede initiatieven en ideeën zijn immers waardeloos zonder een juiste aanpak. Lees snel verder!
Aanpak
1. Voor wie werkt het wel, en voor wie niet?
Veel van de genoemde marketinginitiatieven, zoals kortingen, acties en direct adverteren op concurrenten, werken mogelijk minder effectief voor nieuwe diensten of producten waarvoor nog geen bestaande vraag is. Als de vraag nog ontwikkeld moet worden, is een strategie van de lange adem de beste uitgangspositie.
Heb je een nieuwe dienst en wil je wel snel aan de slag? Overweeg dan om afgeleide producten te maken van je dienstverlening die wél makkelijk over de toonbank gaan. Zoals AirBnB ooit ontbijtgranen is gaan verkopen om het hoofd bovenwater te houden. Niet dat dit iets te maken heeft met overnachtingen, maar het is wel een manier om vooruit te komen. Vind je cornflakes!
2. Locatie of regio
De effectiviteit van bepaalde marketinginitiatieven kan sterk variëren afhankelijk van de locatie of regio waarin een bedrijf opereert. Wat werkt in Nederland kan bijvoorbeeld anders zijn dan wat werkt in het buitenland. Culturele verschillen, lokale gewoonten en economische factoren spelen allemaal een rol bij het bepalen van welke marketingaanpak het meest geschikt is voor een bepaalde locatie of regio. Het is belangrijk om rekening te houden met deze factoren bij het plannen van marketingcampagnes en strategieën.
Grote kans dat je in ieder geval in Nederland actief wilt zijn. Nederlanders zijn dol op kortingen en acties. Doe daar je voordeel mee.
3. Doelgroep
Het is essentieel om de doelgroep goed te begrijpen bij het kiezen van de juiste marketinginitiatieven. Grote bedrijven hebben bijvoorbeeld vaak andere behoeften en prioriteiten dan kleine bedrijven of consumenten. Terwijl kortingen en acties mogelijk effectief zijn voor het aantrekken van consumenten, kunnen grote bedrijven meer waarde hechten aan kwaliteit, betrouwbaarheid en langdurige zakelijke relaties.
Kortom: het is belangrijk om de marketingstrategie af te stemmen op de specifieke behoeften en voorkeuren van de doelgroep, om zo de meest effectieve resultaten te behalen.
Initiatieven
Nu we het over een logische aanpak hebben gehad, is het tijd voor wat concrete voorbeelden. Grote kans dat je ze herkent, uit de markt of uit je eigen repertoire.
Korting, korting, korting
Het aanbieden van kortingen kan een effectieve manier zijn om de verkoop te stimuleren en klanten aan te trekken. Door tijdelijke kortingen of promoties te bieden, kunnen bedrijven de urgentie vergroten en potentiële klanten aansporen tot actie.
Zorg wel dat je iets van een haakje hebt. Een leuk campagne-idee of een kortingsnaam die de aandacht trekt. Door je korting op unieke manier te presenteren, val je op en laat je je identiteit zien.
De kortste klap: SEA
Search Engine Advertising (SEA) stelt bedrijven in staat om direct zichtbaarheid te genereren in zoekmachineresultaten door middel van betaalde advertenties. Door te adverteren op relevante zoekwoorden kunnen bedrijven snel verkeer naar hun website leiden en potentiële klanten bereiken.
Direct adverteren op je concurrenten
Het adverteren op de merknaam van concurrenten kan een effectieve strategie zijn om potentiële klanten weg te kapen bij de concurrentie. Door slimme advertenties te plaatsen die inspelen op zoekopdrachten naar concurrenten, kunnen bedrijven hun concurrentiepositie versterken en nieuwe klanten werven.
Let wel op dat je jezelf niet mag voordoen als de concurrent. Laat heel duidelijk in je advertenties merken wie je bent, en profileer jezelf als een (beter) alternatief. Hiermee voorkom je ook dat mensen per ongeluk je site bezoeken en deze direct weer verlaten, of zelfs een negatieve associatie opbouwen.
Piggy-back
Partnerships met andere bedrijven of merken kunnen waardevol zijn voor het vergroten van de zichtbaarheid en het bereik van een bedrijf. Door samen te werken met complementaire merken kunnen bedrijven hun doelgroep uitbreiden en nieuwe klanten aantrekken.
Zijn er merken die dezelfde doelgroep hebben, maar een niet-concurrende dienst of product? Probeer dan samen te werken met zo’n partij, deel leads/contacten met elkaar. Zo trek je je aan elkaar op en groei je organisch door.
LinkedIn Sales Automation
LinkedIn biedt krachtige tools voor het automatiseren van salesactiviteiten, zoals het versturen van geautomatiseerde berichten naar prospects en het opvolgen van leads. Door gebruik te maken van LinkedIn Sales Automation kunnen bedrijven efficiënter en effectiever prospects benaderen en relaties opbouwen.
Er zijn meerdere tools hiervoor beschikbaar die je kan gebruiken. Zorg wel dat je altijd meer komt brengen dan dat je komt halen. Oftewel, lever waarde en push niet op afspraken.
Lead identifiers
LeadInfo is een tool die bedrijven helpt om de bezoekers van de website te identificeren en te analyseren. Door inzicht te krijgen in wie de website bezoekt, kan jij de marketing gerichter insteken. Daarnaast kan je ook op basis van de bezochte pagina’s rechtstreeks contact opnemen met het merk.
📌 Tip: Stel, merk A zit op onze website en bezoekt pagina’s over ons partnership met systeem A en blijft lang hangen. Als ik de website bezoek, zie ik dat ze systeem X gebruiken. Nu kunnen wij contact opnemen met de marketingafdeling van dat merk met de boodschap dat wij partijen bellen die gebruikmaken van systeem X, omdat de kosten daar veel hoger liggen dan bij ons systeem A. Een mooie brug naar een goed gesprek waarin we erachter komen of ze openstaan voor een kennismaking.
Leadgeneratie samenwerkingen met vakbladen
Samenwerkingen met vakbladen of brancheorganisaties kunnen waardevol zijn voor het genereren van leads en het vergroten van de zichtbaarheid binnen specifieke sectoren. Door content te delen of evenementen te organiseren in samenwerking met relevante vakbladen, kunnen bedrijven hun autoriteit versterken en nieuwe leads aantrekken.
Conclusie
Growth Hacking gaat dus niet om Hacken. Het gaat ook niet om ‘geheimen’ of verborgen methodes. Laten we gewoon de term Growth Marketing gebruiken. Growth Marketing is gericht op snelle groei, op korte termijn, op geld verdienen. Dat is wat je met deze initiatieven kan gaan doen. Door dit de combineren met een duidelijk langetermijnperspectief, heb je een aanpak die garant staat voor resultaat.
Wij gaan voor digitale groei
Wil jij ook groeien? Let’s go!
We durven wel te stellen dat er geen merk is dat we niet digitaal kunnen laten groeien. Noem ons de digitale-groei-experts. Benieuwd wat we voor jou kunnen doen? Stuur Eelco een mailtje, dan nodigt hij je graag uit voor een bakkie.