Het verhaal van Eelco

Als Head of Digital heb ik de stappen naar digitaal succes doorlopen. Met deze ervaring op zak ben ik bedrijven gaan adviseren. Nu ben ik tot de conclusie gekomen dat er geen ideale partner is voor bedrijven die zelf willen leren innoveren.

Waarom?

Ik heb 5 jaar gewerkt als Head of Digital. Wij hadden enorme digitale ambities. De #1 van een zeer competitieve markt worden. 

De start bestond uit een heleboel eilandjes. Development uitbesteed bij partij A. SEA/SEO bij Partij B. Design deels in apart team, deels bij partij A. Een aparte Managed Host, een affiliate partij en een team van 2 allround (online)-marketeers. Kortom, los zand.

Het was moeilijk om alle kanten samen te brengen, maar ook om verdelingen te maken. 

Moesten we nu investeren in het verbeteren van de site? Of een groter Adwords budget? En als we dan een keuze maakten was die ook lastig uit te voeren. Er werd langs elkaar heen gewerkt. Ieder onderdeel ging wel enigszins vooruit, maar van echte digitale groei was geen sprake.

Doordat de afstemming tussen al die partijen zoveel tijd in beslag nam, gingen we op een gegeven moment naar een werkwijze van ‘hollen en stilstaan’. Als het écht belangrijk was om iets op te zetten, bijvoorbeeld voor een tv-campagne, dan werden alle lijntjes strak aangehaald. Dan werd er extra hard gewerkt. Maar, na de tv-campagne was de afstemming al snel weer helemaal verdwenen.

Oplossingen?

Een optie was om een heel team van mensen aan te nemen, zodat je diverse expertises in 1 ruimte hebt.
Dan werk je beter als team samen. Maar, in alle eerlijkheid, daar hadden we simpelweg het werk/budget niet voor. Plus, het is een ontzettend groot risico om al die mensen aan te nemen. Bijvoorbeeld, hoe moet ik beoordelen of een developer goed is en bij ons past?

Een andere optie is om samen te werken met een groot agency. Zij kunnen alles aanbieden.
Ook dit past niet bij ons. Wij zijn de uitdager. Als we dezelfde keuzes maken als de corporates, zullen we nooit van ze winnen. Daarnaast waren we wars van partners die het altijd beter wisten (soms ook terecht) en veel naar zichzelf toe trokken.

Om te winnen moeten we slimmer zijn. We moeten sneller zijn. En met minder, meer doen.

Hoe dan wel?

Uiteindelijk is het ons met vallen en opstaan wel gelukt om de koppositie op digital te bemachtigen. Maar met de kennis van nu had het vele malen effectiever en efficiënter gekund.

Dit is de reden dat we Digital Growth Agency zijn gestart.

Digital Growth Agency

Er is nu eindelijk de partner voor de runners-up, de uitdager of de ambitieuze organisatie die het zelf wil doen. Wij kunnen je echt verder helpen, want we hebben het vaker gedaan.