Overzicht van Google Algoritme Updates

Google algoritme

Het Google algoritme is de bepalende factor voor de indexatie van jouw website in de rangschikking van de zoekmachine van Google. In grote lijnen kijken deze algoritmes naar relevantie, gebruiksvriendelijkheid, expertise, en naar de zoekopdracht zelf. Hoewel dit de grote lijnen zijn, zorgt Google er ook voor dat deze algoritmes up-to-date blijven door verschillende veranderingen door te voeren. In deze blog zullen we in real-time deze updates uitleggen, zodat jouw website geoptimaliseerd kan blijven.

Maar waarom doet Google dit?

Google algoritme, waarom?

Het algoritme van Google zorgt ervoor dat relevante zoekresultaten gevonden, geranked, en getoond worden. Maar deze algoritmes maken eens in de zoveel een tijd een verandering door. Dat kan resulteren in of een flinke stijging van je ranking, of een flinke daling van je ranking. Het ligt eraan wat volgens dat algoritme relevant is.

Een voorbeeld hiervan was 10 jaar geleden. Google initieerde een update genaamd 'Panda'. Deze update zorgde voor een flinke keldering in de ranking van vele websites. Het uiteindelijke doel van Google was om gedupliceerde content, plagiaat, en het overgebruik van keywords aan te pakken. Websites die deze methodes inzetten werden daardoor slechter geranked.

In de jaren daarna heeft Google verschillende grote updates doorgevoerd. Zo stond bij een update uit 2015, genaamd 'Mobile', de gebruiksvriendelijkheid van websites op mobiel centraal. Vervolgens stond bij een Update uit 2019, genaamd 'Bert', de content van de website centraal in verhouding tot de zoekvraag.

Dan zou je denken dat het belangrijk is om alle updates nauwlettend te volgen. Met als resultaat dat je ten allen tijden goed rankt. Alleen is niet altijd duidelijk welke update Google doorvoert en waarom. Daarom is het verstandiger om iets anders nauwlettend te volgen.

De reden van deze updates is omdat Google de ervaring van de gebruiker essentieel vindt. Google probeert met dit algoritme de gebruiker van relevantie te voorzien. Dus als je een website maakt en je wilt hoog ranken bedenk dan vooral hoe de gebruiker jouw website ervaart. De algoritme systemen beoordelen alle content op jouw website.

Al met al kijkt Google in zijn rangschikking naar een paar belangrijke elementen. Deze elementen zijn de relevantie van een pagina, de kwaliteit van de content, en de gebruiksvriendelijkheid van een pagina. Verder wordt de context waarin gezocht word ook meegewogen. Daarin staan de locatie en zoekgeschiedenis van de gebruiker centraal.

Wil je meer informatie over Google Algoritme updates en wil jij een goede SEO voor een hogere rangschikking? Neem dan contact met ons op.

Tijdlijn

Google Algoritme Updates

Update December 2020

In december 2020 werd er een algoritme update gelanceerd door Google. Google gaf alleen helaas niet aan wat de features van de update zijn. Maar kijkend naar verschillende analyses ligt de focus vermoedelijk op de relevantie van de pagina. Zorg er dus voor dat de content op jouw webpagina de zoekopdracht/zoekvraag op Google accuraat kan beantwoorden. Want relevante content is essentieel voor je ranking.



Ben jij ook op zoek naar meer groei en succes?

Neem contact met ons op

Digital Growth Agency versterkt direct jouw organisatie met bewezen werkwijzen en processen om groei te realiseren. We vertellen je graag meer over hoe dit voor jou kan werken.