Senioren online niet te bereiken? Onzin.

De steeds versnelende verschuiving van offline naar online heeft de afgelopen jaren gezorgd voor een wildgroei aan online communicatie en campagnes. Met meer dan driehonderd reclame-uitingen en tachtig e-mails per dag (!) wordt de gemiddelde millennial vandaag de dag overspoelt met online informatie, aanbiedingen en campagnes. Maar hoe zit dat met de snelst groeiende groep in Nederland: de 65+ers?

Waar merken overduidelijk de focus hebben op een jonge doelgroep, wordt de generatie babyboomers (geboren in de periode 1946 – 1955) daarentegen nog steeds grotendeels benaderd via offline communicatie. Dat senioren lastig online te bereiken zijn, is inmiddels echt verleden tijd. Senioren zijn wel degelijk goed online te bereiken. Sterker nog, online investeren in het gericht bereiken van deze doelgroep levert meer rendement op dan investeren in dure tv-campagnes of andere offline middelen. Waarom? We hebben een zestal redenen op een rijtje gezet:

Babyboomers zijn echte screenjunkies

Een leven zonder TV, tablet of smartphone is voor menig Nederlander niet meer voor te stellen. Zelfs niet voor de personen die ook een tijd hebben gekend zonder deze technologieën. Volgens onderzoek spenderen 65+ers maar liefst 27 (!) uur per week online. Dit is gemiddeld twee uur per week meer dan personen tussen de 16 en 34 jaar. Senioren zijn – net als iedere generatie – inmiddels in het bezit van een smartphone en 90% van deze groep gebruikt zijn of haar smartphone dagelijks.

Dat senioren lastig online te bereiken zijn, is inmiddels echt verleden tijd.

Vrijwel iedere 65+er is te vinden op social media

Het moet je inmiddels zijn opgevallen. Je opa of oma die je onlangs een vriendschapsverzoek stuurde op Facebook, Instagram of wellicht zelfs Snapchat. Uit onderzoek is gebleken dat vier op de vijf senioren van 65+ op minimaal één social media platform te vinden is. En wie denkt dat Facebook verleden tijd is, komt bedrogen uit. Negen op de tien ouderen prefereert Facebook als favoriete social media platform en blijft daarom interessant als kanaal om de oudere doelgroep te bereiken.

Social media gebruik senior

Senioren shoppen graag online

Het zal je misschien verbazen, maar 92% van de senioren shopt liever online voor producten of diensten dan in de winkels. Bij het online oriënteren naar producten of diensten gebruikt 96% van deze doelgroep een zoekmachine. Verwachting is dat met het ingaan van de avondklok deze trend zich alleen maar verder zal blijven ontwikkelen. Een optimale inzet van Google Shopping Ads of Google Adwords kan dus ideaal zijn om de oudere doelgroep naar jouw website of webshop te krijgen.

Senioren zijn de meest loyale community die je kan hebben

De senioren die zich op sociale media bevinden, zorgen voor enorm veel interactie. Babyboomers delen namelijk 19% meer inhoud en content op sociale media dan welke andere doelgroep dan ook. Maar liefst 54% van deze groep bekijkt video’s online en 43% noemt Facebook hun favoriete videoplatform. Kortom, bij het bereiken van de 65+er is het slim om rekening te houden met het interactievermogen van jouw content.

Senioren marketing


Senioren zijn financieel stabieler dan andere doelgroepen

In de periode 2011 tot en met 2018 had de jongste generatie ouderen gemiddeld een hogere koopkracht dan de generatie die al eerder met pensioen ging. Jongere generaties ouderen zijn in de regel vaker werkzaam geweest en hoger opgeleid dan oudere generaties, waardoor ze vaker en meer aanvullend pensioen hebben opgebouwd. De net-gepensioneerde 65+er wordt dus financieel steeds stabieler en geeft daarom steeds meer uit aan vrijetijdsuitgaven. De groei in online aankopen door deze doelgroep is daarom ook ieder jaar opnieuw aan het groeien.

Mature online marketing werpt zijn vruchten af

Waar de functie ‘generation X, Y of Z marketeer’ steeds vaker opduikt in digitale marketingteams, wordt 'seniorenmarketing' nog gezien als een offline marketingexpertise. Een gemiste kans voor merken die producten of diensten aanbieden voor o.a. de 65+er. Deze groep senioren groeit immers al meer dan vijf jaar drie keer zo hard als alle andere jongere leeftijdsgroepen. Het investeren in een goede mature online marketingstrategie of marketeer is daarom ook zeker de moeite waard.

Kortom, laat het gevoel dat senioren een moeilijk te bereiken online doelgroep je als marketeer niet op het verkeerde been zetten. Met een gedegen online marketingstrategie is het ’t meer dan waard om te investeren in deze alsmaar groter wordende online doelgroep. En met een vleugje interactieve content én een dosis mazzel heb je er merkambassadeurs voor het leven bij.



Wij gaan voor digitale groei

Wil jij ook groeien? Let’s go!

We durven wel te stellen dat er geen merk is dat we niet digitaal kunnen laten groeien. Noem ons de digitale-groei-experts. Benieuwd wat we voor jou kunnen doen? Stuur Eelco een mailtje, dan nodigt hij je graag uit voor een bakkie.