Wat zegt ervaring bij een online marketeer

We zien de vraag naar ervaring vaak voorbij komen als het gaat om Online Marketeers. Een logische vraag om het niveau van een kandidaat in te schatten.

Op zichzelf zegt ervaring niet zoveel.

Toch wil je gevoel krijgen bij hoe ver een kandidaat is, hoeveel hij of zij heeft meegemaakt.

Wij vragen niet zo snel naar het aantal jaar ervaring. Door de jaren hebben we geleerd dat er veel Online Marketeers zijn met jarenlange ervaring die feitelijk nog weinig hebben meegemaakt. Daarom stellen wij de volgende 2 vragen in plaats van 'hoeveel jaar ervaring heb je?'.

1. Hoeveel budget heb je in je loopbaan uitgegeven?

Er zijn 2 redenen waarom dit een goede vraag is.

Allereerst geeft het uitgegeven budget een beeld van hoe veel mensen op welk niveau hebben meegemaakt. Een maandbudget van enkele honderden euro`s levert nauwelijks echt ervaring op. Het zijn kleine organisatie die dit soort budgetten vrij spannend vinden. Dat betekent vaak dat groeien niet echt een optie is. Of, het zijn grote organisaties met kleine budgetten, dan heeft het vaak geen prioriteit. Het gevolg van de lage prioriteit is ook dat je de druk minder ervaart. 
Kortom, wanneer je een groot budget hebt besteed, heb je

  1. Onder druk gewerkt
  2. Moeten groeien
  3. Verantwoordelijkheid gehad

De tweede reden waarom dit een goede vraag is, is omdat het de kandidaat uitdaagt om uit zijn of haar hoofd te rekenen. Meestal is het eerste antwoord 'Poe, dat zou ik zo niet weten'. Vraag dan door, zorg dat de kandidaat het uitrekent. Analytische vaardigheden zijn super belangrijk voor een goede Online Marketeer, dus zo`n rekensom geeft je een beeld van hoe goed een kandidaat kan 'rekenen'.

2. Hoe bepaal je het budget

Ook deze vraag geeft je inzicht in het niveau waarop een online marketeer heeft gewerkt. Een Online Marketeer die nog veel kan groeien zal voornamelijk budgetten voorgekauwd hebben gekregen. Dan wel van zijn of haar leidinggevende, dan wel van een klant.

Online marketeers die wat verder zijn zullen zelf budget-verantwoordelijkheid krijgen. Dit gebeurd typisch wanneer de Online Marketeer beter weet wat het optimale budget is, dan degene die het voorheen bepaalde.

De mensen die het meest hebben geleerd zijn de Online Marketeers die stuurden op basis van een CPA (Cost Per Action). In plaats van een vast bedrag per week of maand, een vast bedrag per conversie. Het maakt niet uit of dit een verkoop, lead of sollicitatie is. Veel eCommerce Online Marketeers sturen op ROAS (Return On Ad Spent). 

 



Ben jij ook op zoek naar meer groei en succes?

Neem contact met ons op

Digital Growth Agency versterkt direct jouw organisatie met bewezen werkwijzen en processen om groei te realiseren. We vertellen je graag meer over hoe dit voor jou kan werken.