Wat is een DMP

Een DMP (Data Management Platform) is een systeem waar data aan elkaar gekoppeld wordt en waar vanuit acties aangestuurd kunnen worden. Het doel van een DMP is om inzicht te krijgen in jouw doelgroep over alle kanalen heen en om marketing-acties beter op elkaar aan te sluiten.

DMP vs CMP

Het verschil tussen een DMP en een CMP is dat het CMP meer ingericht is op data van klanten en het DMP meer ingericht is voor prospects. Heel zwart-wit is dit niet, want met een DMP kan je vaak ook klantstromen in kaart brengen en kan je met een CMP ook prospects meenemen. Het gaat puur om de focus van de platformen.

Welke DMP`s zijn er

Inmiddels zijn er er oneindig veel verschillende DMP`s op de markt. Zo heb je het DMP van Google genaamd Audience 360. Andere grote softwarebedrijven als Salesforce en Adobe. Verder zijn er min of meer onafhankelijk platformen zoals het Datatrics, Relay42 en Squeezly. 

Platforms verschillen van elkaar in welke databronnen ze koppelen, in hoeverre je zelf erin kan programmeren en welke marketing-acties je aan kan sturen. Sommige pakketten zijn zeer uitgebreid, andere koppelen alleen met de meest voorkomende tools en weer andere bieden grote vrijheid om zelf zaken te bepalen.

We hebben partnership met Datatrics vanwege het eenvoudige koppelen met kanalen, de duidelijke user interface en de kunstmatige intelligentie (AI). Lees hier meer over  wat wij voor klanten doen met Datatrics 

DMP en Artificial Intelligence

Veel Data Management Platforms werken op basis van Artificial Intelligence. Met AI kan de grote hoeveelheid data worden verwerkt en kan het DMP leren over jouw klant en klantreis. Doordat het DMP jouw klant leert kennen, kan het systeem jouw klant bijvoorbeeld in een koopfase indelen of adviezen geven over wanneer welke communicatie voor welke klanten ingezet moeten worden.

Custom-made DMP

Sluit er geen enkel DMP goed aan, dan kan je altijd beslissen zelf een platform op te zetten. Hierbij worden vaak tools gebruikt zoals Snowplow.

DMP use cases

Voordat je aan de slag gaat met een DMP is het verstandig om te bedenken waarom. Welke toegevoegde waarde kan het bieden? Dit zijn een aantal use-cases waaraan je kan denken:

  • Na aankoop wordt een toevoeging aangeboden via social ads, email en in een gepersonaliseerd blok op de homepage.
  • Na telefonisch contact overweegt de klant de aankoop. Tijdens de vergelijkingsfase worden social en display ads ingezet en wordt er op een heel breed scala aan zoekwoorden geadverteerd, zodat de klant ons blijft zien ook tijdens het vergelijken met concurrenten.
  • Na een initiële aankoop wil een merk graag meer over zichzelf vertellen. De klant heeft geen opt-in voor email gegeven dus worden social en youtube-ads ingezet om het verhaal te vertellen en te sturen op de nieuwsbrief opt-in.

Ook aan de slag met een Data Management Platform? 

Bij Digital Growth Agency zijn we gespecialiseerd in het implementeren van een Data Management Platform. We helpen je graag verder met het opzetten en verder optimaliseren van een DMP op maat. Benieuwd naar een voorbeeld case? Of hoe wij jouw organisatie verder kunnen helpen? Neem contact met ons op.