Digital execution

Wanneer je alle randvoorwaarden goed hebt staan is het tijd om te focussen op de uitvoering voor jouw Digital Business. Dat noemen wij Digital Execution. Om het team in topsnelheid te laten werken hebben we een aantal tips.

We hebben Digital Execution voor organisaties als NLE (De Nederlandse Energie Maatschappij), Yource en ETQ gedaan.

Organiseer kleine workshops 

Workshops zijn een goede methode om dingen uit te werken en te zorgen voor een grotere teamspirit.

Door met het multifunctionele team samen te werken krijg je verschillende invalshoeken

Een aantal uitdagingen die goed op te pakken zijn met workshops zijn:

  • Nieuwe landingspagina`s
  • Een nieuwe menustructuur
  • Uitwerken Customer Journey
  • Campagne Strategie
sprintsessie

Incrementele & radicale Digital Execution

Het is aan te bevelen zoveel mogelijk dingen incrementeel te verbeteren. Door incrementeel te verbeteren zorg je voor grip op de resultaten. Wanneer je voor radicale veranderingen kiest, heb je het resultaat minder in eigen handen.

De wens van organisatie is vaak radicaal. Een nieuw systeem, nieuwe huisstijl. De 'grote stap vooruit'. Daar hebben mensen meer gevoel bij en het resultaat lijkt groter. Wij adviseren om de keus voor kleine stapjes versus grote stappen goed af te wegen.

Wanneer kies je voor incrementele verbeteringen?

Kleine stapjes zijn wat ons betreft het uitgangspunt. Kies altijd voor incrementele verbeteringen, tenzij er hele goede argumenten zijn voor radicalere stappen. Je kan veel meer zaken incrementeel verbeteren dan je zou denken. Een aantal tips bij het doen van incrementele verbeteringen:

  1. Spreek vooraf KPI`s af
  2. Maak KPI`s makkelijk inzichtelijk
  3. Breng bij-effecten in kaart

Wanneer kies je voor radicale veranderingen?

Radicale veranderingen zijn goed te verantwoorden wanneer een klein stapje voor grote problemen zorgt. Dit kan bijvoorbeeld zijn wanneer je een totaal nieuwe huisstijl neerzet, dezelfde data naar een anders systeem gaat of je vanuit een ander systeem wilt gaan werken. Twee huisstijlen door elkaar op 1 site kan alleen als je het via Evolutionaire Site Redign (ESR) doet en dezelfde data in twee systemen is eigenlijk nooit wenselijk. Een aantal tips voor radicale veranderingen:

  1. Gefaseerd kan introduceren
  2. Bepaal waar welke data staat
  3. Doe een 0-meting

Zorg voor testfaciliteiten

Testfaciliteiten helpen het Digitale Team snelheid te maken in Digital Execution. Wanneer het Digital Team de beschikking heeft over deze faciliteiten, kunnen test sneller worden afgewerkt. 

  1. Interne beslisgroep
  2. Kwalitatieve analytics
  3. Kwantitatieve data op orde
  4. Testsoftware
  5. Technische autotest
  6. Feedbacksoftware
  7. Externe testgroep

De interne beslisgroep is een aantal mensen binnen de organisatie die keuzes kunnen maken. In sommige structuren wordt dit de stuurgroep genoemd. 

Kwalitatieve analytics zorgen voor een inzicht in wat een gebruiker precies doet. Dit kan je inregelen met software zoals Hotjar, waarmee je gebruikerfilmpjes en heatmaps maakt. Usabila kan je ook gebruiken voor het verzamelen van kwalitatieve data.

Naast de kwalitatieve data is kwantitatieve data de basis voor beslissingen. Eenvoudig te regelen via Google Analytics.

Testsoftware waarmee je 2 of meerdere versies in een gelijke situatie tegen elkaar kunt testen is van groot belang. Voor je website kun je daarvoor Google Optimize of Optimizely gebruiken. 

Voordat je iets op naar de gebruiker ontsluit is een automatische test aan te bevelen. Het inbouwen van automatische test zorgt ervoor dat je alle technische stapjes automatisch laat testen voordat je iets ontsluit. Mochten er mankementen zijn, dan weet je dit nog voordat een gebruiker het heeft kunnen gebruiken.

Feedbacksoftware geeft gebruikers de mogelijkheid om bug te rapporteren of features aan te vragen. De meeste feedback krijg je, wanneer je het eenvoudig en direct mogelijk maakt om feedback te geven.

Van een externe gebruikersgroep die dingen wil testen en hun mening wil geven kan het team enorm profiteren. Dit zijn vaak intensieve gebruikers die jouw belangeloos aan nieuwe inzichten helpen. Onder hen kan je nieuwe features altijd het eerste uitrollen, dit zijn je zogeheten beta-testers.

Processen in plaats van evenement

Als je digitaal wilt groeien zal je zoveel mogelijk moeten werken aan zaken die lange termijn effecten hebben en wegblijven van eenmalige acties.

Een goed voorbeeld is email. Focus bij emails op het maken van flows/e-mail-processen en minder op de inhoud van nieuwsbrieven. Wanneer nieuwsbrieven belangrijk zijn voor jouw omzet, zorg er dan voor dat je met name test op doelgroepsegmentatie, timing en structuur van je mails. Dit zijn allemaal zaken die je voor elke volgende nieuwsbrief mee kunt nemen.

Een ander voorbeeld is het ontwikkelen van features. Hoe meer die herbruikbaar zijn, hoe groter het effect van wat je bouwt. 

Hoe meer die herbruikbaar zijn, hoe groter het effect van wat je bouwt

Roadmap

Een roadmap helpt bij de communicatie naar stakeholders, maar ook de Digital Execution van jouw Digital Team. Een Roadmap of Initiatives is een lijst van grotere wensen die je rangschikt en eventueel zelfs inplant.

Zo weet het Digital Team waaraan gewerkt moet worden en weten stakeholders dat hun wensen niet worden vergeten.



Wil jij de productiviteit van je team verhogen?

De Digital Execution van Digital Team is van belang als jij marktleider wil worden.

Ben je op zoek naar manieren om jouw team sneller te laten werken? Jasper heeft veel organisaties geholpen naar high-performing Digital Teams.

ONZE KLANTEN

We zijn de betrouwbare partner voor de mooiste merken en organisaties

ETQ Amsterdam
NLE
Stigas
Hogeschool Rotterdam
Scholt energy
Yource Fintrex