Online Marketing Budget tips

Het budget kan een stroomversneller of een anker zijn voor jouw digitale schip. 

Maak een dashboard

Een dashboard zorgt voor focus op de belangrijkste KPI`s van het team. Voor veel organisaties is het worstelen om een overzichtelijk dashboard te bouwen. Gelukkig kan je tegenwoordig heel ver komen met Google Spreadsheets. Je kan via de ‘Add-ons’ koppelingen leggen met Google Analytics, Google Ads, Facebook Ads, Mailchimp, Jira en Asana. Hiermee kan je vaak de basis van je dashboard al leggen. Wil je in de toekomst spannendere dingen in je dashboard visualiseren, dan is Klipfolio of Cyfe een goede optie.

Zorg voor constant overzicht van budget

Budget is dé metric om in de gaten te houden. Fouten in het budget kunnen zeer belemmerend zijn voor je digitale groei. Sterker nog, het kan je hele digitale groei tot stilstand doen komen. Zorg dat je altijd ergens binnen 1 oogopslag je budget kan zien. Of dit nu een bedrag per maand of een bedrag per klant/lead is. Het meest eenvoudig is het om dit in het dashboard te verwerken. Koppel hierin met je belangrijkste advertising platforms.

Zorg voor beheersbare advertentie structuren 

Uiteraard wil je kosten van je advertenties graag onder controle houden. Het belangrijkste voor controle is structuur. Structuur zorgt ervoor dat je optimaal kan investeren. Je wilt namelijk niet dat jouw best presterende advertenties minder worden getoond door een tekort aan budget. Hoe je de beheersbare structuur precies opzet hangt af van de omvang van jouw account. De vraag die je jezelf moet stellen is of je er in jouw huidige structuur toe in staat bent om budget altijd aan de meest effectieve advertentie toe te wijzen

Stel vast werking advertentiebudget vast

Het vaststellen van de budgetwerkwijze en de verwachtingen daarover is belangrijk. Er zijn grofweg 2 manieren waarop budget kan worden toegewezen binnen organisaties via CPA of vast budget per periode. Bij een vast budget is er een bedrag per periode dat mag worden besteed. Het resultaat van de besteding heeft (meestal) invloed op de budgetten voor de volgende perioden.
Bij CPA wordt er een afspraak gemaakt over hoeveel een actie mag kosten. Dit kan per dag, week of maand worden berekend. Rekenvoorbeeld: De CPA is 10 euro, dat betekent dat bij 10 acties het budget 100 euro is.
Omdat groei een doorlopend proces is, heeft de CPA-methode onze voorkeur. Onze grootste voorkeur is een ‘blended’ CPA. Dit betekent één CPA over alle acties. Dus niet een CPA per kanaal of zelfs binnen een kanaal.



Ben jij ook op zoek naar meer groei en succes?

Neem contact met ons op

Digital Growth Agency versterkt direct jouw organisatie met bewezen werkwijzen en processen om groei te realiseren. We vertellen je graag meer over hoe dit voor jou kan werken.