Overzicht van Google Analytics Updates

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis tool die ontwikkelt is door Google. Deze tool analyseert het verkeer dat op jouw website komt. Dit is een goede manier om te kijken waar bezoekers vandaan komen en op welke manier.

Jouw website fungeert als een centraal digitaal punt van jouw bedrijf. Op jouw website staat waarschijnlijk veel informatie over diensten en producten. Veelal wordt een website ook gebruikt om conversies te verkrijgen. Een conversie is een allesomvattende term die gebruikt wordt voor een sale, een download, een brochure aanvraag, etc. Een conversie is dus een actie die de bezoeker onderneemt vanuit jouw website.

Het mooie van Google Analytics is dat je dit in kaart kan brengen. Daarmee kun je zien welke specifieke campagnes het gewenste effect hebben, en welke niet effectief zijn. 

Wil jij meer weten over Google Analytics of ons jouw advertenties laten beheren en analyseren? Neem dan contact met ons op.

Google Analytics Updates

Door verschillende veranderingen die online worden doorgevoerd word Google Analytics ook steeds ge-update. Zo is er tegenwoordig meer behoefte aan event testing, aangezien er meer content op landingspagina's komt te staan.

Dit is onderdeel van het nieuwe concept van Google Analytics. De overstap van Universal Analytics (UA) naar Google Analytics 4 (GA4) heeft daar aan bijgedragen. Met deze overstap wordt de manier van meten anders binnen Google Analytics. Waar eerst in 'sessions' gekoppeld aan data van gebruikers werd gemeten, ligt nu de focus op 'events' gekoppeld aan verschillende parameters.

Één van de redenen voor deze update was een verandering van de structuur van websites. Zo zie je steeds meer websites met een enkele pagina en verschillende tabbladen. Met de oude manier van meten zou je veel data missen, omdat deze meer gefocust is op pageviews en bounce rates.

Al met al is dit één van de vele updates die Google doorvoert op Google Analytics. In deze blog houden we in real-time bij welke updates dit zijn om jullie te laten zien welke methodes voor het analyseren van data mogelijk zijn.

22 Januari, 2021

Google heeft een analytics update doorgevoerd met betrekking tot Cohort analyses. Cohorts zijn groepen met een gezamenlijke eigenschap. Met andere woorden, je kunt een analyse maken van een specifieke groep binnen jouw totale groep bezoekers. Wat nieuw is aan deze functie is dat je voortaan ook rollende en cumulatieve calculaties kunt uitvoeren.

Rollende calculaties houdt in dat Analytics berekent hoeveel bezoekers na de eerste blootstelling van de pagina, iedere dag zijn teruggekeerd tot een bepaalde datum. Dit verschilt van standaard calculaties, aangezien deze calculatie zich focust op de hoeveelheid bezoekers per datum teruggekeerd zijn. Ongeacht ze de voorgaande dagen ook op de website zijn geweest.

Cumulatieve calculaties telt een bepaald meetinstrument, bijvoorbeeld geld, van bezoekers die terug zijn gekeerd nadat ze in de cohort zijn geplaatst. Stel je voor dat je een webshop hebt. Je zou dan via deze berekening kunnen zien, wat het hoeveelheid geld is dat er binnen een bepaald aantal dagen is binnengekomen. Dit bedrag telt per dag op, tot het totale bedrag binnen een bepaalde periode gemeten op een specifieke dag.



Wij gaan voor digitale groei

Wil jij ook groeien? Let’s go!

We durven wel te stellen dat er geen merk is dat we niet digitaal kunnen laten groeien. Noem ons de digitale-groei-experts. Benieuwd wat we voor jou kunnen doen? Stuur Eelco een mailtje, dan nodigt hij je graag uit voor een bakkie.