Digitale Strategie Best Practices

Digitale Strategie geeft het digitale team richting en houvast. Een goede digitale strategie is een belangrijk voor een succesvol digitaal team en zorgt voor:

  1. Minder overleg
  2. Snellere ontwikkeling
  3. Minder hectiek
  4. Duidelijkere accountability

Wij hebben digitale strategieën opgezet voor merken als NLE (Nederlandse Energie Maatschappij)Yource en ETQ.

Wat wij bedoelen met strategie is strategie op het bedrijfsniveau, vertaald naar digitale doelen. Deze digitale strategie variant vertelt over de route die het bedrijf verwacht af te moeten leggen om haar doelen, haar missie, haar visie te verwezenlijken.

Zorg voor Digital Goals

Om een goede digitale strategie te kunnen vormen moet eerst de missie en/of visie worden vertaald naar digitale producten. Probeer uit te werken wat de missie/visie betekent voor digital. Werk op basis van de missie of visie het digitale doel uit dat daarbij hoort.

Algemene missie: Een plasticloze wereld

Digital goal: De marketplace voor plasticloze producten

Dit digitale doel moet abstract zijn, maar wel duidelijk. Op basis van dit doel kan de strategie worden vormgegeven.

Strategische ambitie is goed, onrust niet

Je leest over organisaties schijnbaar moeiteloos groei en digitaal succes behalen.

Af en toe kan je het gevoel krijgen dat bij andere organisaties digitaal alles perfect voor elkaar is. Je leest op sociale media over bedrijven die prachtig allerlei soorten data aan elkaar weten te knopen. En over organisaties die schijnbaar moeiteloos groei en digitaal succes behalen.

Laat je niet te veel afleiden door het groene gras bij de buren (wat vast niet altijd zo groen is) en creeer je eigen digitale strategie. Want ook jij kan succesvol worden in de digitale wereld. Ja, je moet er misschien een beetje voor uit je comfort zone. Maar bedenk: zelfs de langste reis begint met een eerste stap.

Focus op de lange termijn digitale strategie

Denken aan de lange termijn is enorm belangrijk het digitale succes van jouw organisatie. Jouw digitale team heeft richting nodig.

Allereerst omdat nog niet duidelijk is wat er uiteindelijk precies gerealiseerd moet worden. Abstract gezien, strategisch gezien, weet je waar je naartoe wilt. Hoe die toekomst er concreet uit ziet is onbekend. Het kan zijn dat je denkt er nu een concreet beeld van te hebben. Maar dat is 1) gevaarlijk en 2) onjuist.

Gevaarlijk, omdat een concreet beeld van de toekomst ervoor zorgt dat het team minder vrijheid krijgt om kansen na te jagen of om aanpassingen te doen op basis van voortschrijdend inzicht. Onjuist, omdat het in een snel ontwikkelende digitale wereld onmogelijk is de toekomst concreet te maken.

Zorg dat het doel wordt om te leren hoe je resultaat haalt

Op korte termijn is het aantrekkelijk om de focus op resultaat te hebben, maar deze focus kan ervoor zorgen dat je op lange termijn minder succesvol bent. Het team moet namelijk leren hoe het resultaat kan halen voor de organisatie.

Ook acties waarbij het uiteindelijke resultaat tegenvalt kunnen zeer waardevol zijn voor het team. Het is dan ook zaak om bij elke tegenvaller te analyseren wat het team ervan kan leren.

Kortom, beoordeel je strategie meer op de trend achter de resultaten dan het resultaat zelf.

Zorg voor een overzichtelijke fasering

Een grote strategie kan verlammend werken op een team. Door de strategie in stukken te hakken wordt het overzicht gecreëerd. Je kan de strategie op meerdere manieren ophakken:

  1. In de tijd: Wat moet eerst en wat komt daarna
  2. Per discipline: Techniek, data, creativiteit
  3. Naar afhankelijkheid: Wat kan het team zelf en waar hebben ze ander bij nodig

Door één of meerdere van deze methoden te gebruiken om op te hakken, zal er overzichtelijkheid ontstaan.

Gebruik de Effort-Gain-Matrix om te prioriteren

Wanneer je jouw strategie uitwerkt naar overzichtelijke onderdelen, zoals in het vorige punt beschreven, ontstaat de vraag waar men moet beginnen. Het team moet namelijk aan de slag.

Je start met dat wat het meest urgent is, maar daarmee werk je niet aan onderdelen met de meeste impact. Je kan werken aan de meest belangrijke onderdelen, maar dan laat je het 'laaghangend fruit' hangen.

Je ziet dat prioritering gaat om de Gain die het onderdeel heeft en de Effort die nodig is. Om deze eerlijk af te wegen gebruiken wij de Effort-Gain-Matrix. Door het invullen van deze matrix bereik je 3 dingen.

  1. Eenduidigheid over wat een onderdeel inhoudt
  2. De eerste obstakels worden geïdentificeerd
  3. Er ontstaat een geprioriteerde wensenlijst op hoofdlijnen

Houd rekening met ontwikkelingen

De wereld staat niet stil. Door je strategie niet te concreet te maken, houdt je blik open om mee te gaan met ontwikkelingen die je waardevol acht. Er zijn talloze trends die in de digitale wereld gaande zijn. De ene trend zal meer invloed hebben op jouw strategie dan de andere.

Om een toekomstbestendige strategie te formuleren zul je ontwikkelingen mee moeten nemen.

Om goed rekening te houden met toekomstige ontwikkelingen kan je beurzen, meetups of kennissessies bezoeken. Vaak krijg je hierdoor een goed beeld van wat de ontwikkelingen zijn. Het toepassen op jouw eigen strategie kan ingewikkeld zijn.

Belangrijkste is misschien wel om je strategie te bespreken met een digitale partner. Een digitale partner heeft meer ervaring, zit dieper in de ontwikkelingen en kan ze beter voor je duiden. Met deze 'second opion' ben je er zeker van dat je tijd, energie en budget ingezet worden op de juiste strategie.

Wel zo prettig als je gaat rennen dat je ook de goede kant op rent.



Zodat jij koploper kan worden van jouw markt

Wil jij ook een future-proof Digitale Strategie?

Wij hebben voor een groot aantal organisaties digitale strategieën ontworpen. Van non-profit tot ecommerce en van recruitment tot utilities. Graag helpen we ook jou met het maken van een digitale strategie zodat je vooruit kunt.

Heb je al een digitale strategie, maar wil je weten of die kan worden verbeterd? Ook dan helpen we je graag. Stuur mij even een mailtje.

ONZE KLANTEN

We zijn de betrouwbare partner voor de mooiste merken en organisaties

ETQ Amsterdam
NLE
Stigas
Hogeschool Rotterdam
Scholt energy
Yource Fintrex