Succesvol Digitaal Team bouwen

Om de strategie te realiseren is een team nodig. Logischerwijs is bij het bouwen van een succesvol digitaal team, het team zelf, de mensen, het meest belangrijk.

Wij hebben digitale teams opgezet voor merken als NLE (Nederlandse Energie Maatschappij)Yource en ETQ.

Een digitaal team is vaak lastig te vergelijken met andere teams binnen organisaties. Hierdoor is het voor veel organisaties lastig om te starten met het bouwen van een eigen team, dan wel het uitbouwen van het bestaande team. Dit is waar een digitaal team in verschilt met andere teams binnen de organisatie:

  1. Hoofdtaak van het team is zoveel mogelijk, zo snel mogelijk te ontwikkelen
  2. Het team start multifunctioneel (data, creativiteit, techniek)
  3. Het team werkt in een extreem veranderlijke situatie

Natuurlijk is één van de hoofdtaken van het team vaak om iets te bouwen, meer omzet of leads te halen, of om de visuele identiteit te verbeteren. Maar, als het team echt succesvol wil zijn, zal het heel snel moeten leren hoe dit voor jouw organisatie werkt. Zeker als je jouw eigen team vanaf scratch opbouwt. Werk je met een partner samen die de structuur van een digitaal team kent, dan zal het leren veel sneller gaan en de focus meer op resultaat zijn.

Start met een allrounder

De start met eigen mensen is vaak lastig te maken. Het kan zijn dat je denkt dat je op een bepaald vlak mensen nodig hebt. Bijvoorbeeld een front-end developer of een Google Ads-specialist. Deze mensen kunnen super waardevol zijn voor jouw organisatie, maar vaak nog niet voor de fase waarin je zit.

Het aannemen van specialisten zorgt vaak voor een grote afhankelijkheid van partners vanwege het ontbreken van kennis op sommige vlakken. Daarnaast zorgt specialisme, bij het ontbreken van een specialist op elk vlak, voor tunnelvisie. Dit terwijl juist aan het prille begin alle opties opgehouden moeten worden. 

Moet iemand al allround zijn? Nee, wat ons betreft niet. Maar je zult er wel voor moeten zorgen dat als je een specialist binnenhaalt, je het mogelijk maakt om snel allround te worden. Dit kan je doen door trainingen, het geven van ruimte om zaken uit te proberen of tijd voor zelfstudie. 

Overigens bedoelen we met allround niet multidisciplinair. Teamleden moeten absoluut één van de drie disciplines (data, creativiteit, techniek) vertegenwoordigen. Creativelingen die goed zijn met data zijn zeer schaars en over het algemeen in onze ervaring geen goede combi. Dat geldt ook voor de andere combi`s.

Zorg voor een multidisciplinair team

Er zijn honderden boeken over de effectiviteit van multidisciplinaire teams geschreven en toch werken de meeste organisaties nog met teams met 1 discipline. Dit is voor veel delen van de organisatie goed te verklaren. Zo heeft een multidisciplinair team op facturatie of administratie niet zo veel zin. Bij digitale teams is dit anders.

Bij een digitaal team zijn verschillende invalshoeken van groot belang. Om nogmaals de vergelijking te trekken met administratie, daar is een goed en een verkeerde manier om het te doen. Als de administratie niet kloppend is, is het fout en vice versa. Voor de doelen die digitale teams verwezenlijken is dat niet zo.

Er is geen goed of fout, er is alleen 'anders'. Neem bijvoorbeeld de keuze voor een bepaald systeem. Daar is geen goed of fout, op z`n hoogst beter of slechter. Maar zelfs dat ligt eraan door welke bril je kijkt.

Door het samenvoegen van verschillende invalshoeken (creativiteit, data, techniek), worden beslissingen beter. 

Daarnaast vergroot een multifunctioneel team de effectiviteit, omdat er geen afhankelijkheid is van andere afdelingen of partners. Het team kan alles zelf.

Overigens, het multifunctionele team hoeft niet alleen uit externen of internen te bestaan. Vaak zien we dat een mix van beiden aan het begin het beste werkt. Op termijn kun je het hele team binnenhuis opzetten.

Zorg voor ervaren SCRUM-masters en Product Owners

Om het digitale team goed te laten functioneren moeten de rollen van SCRUM-master en Product-owner worden verdeeld. De SCRUM-master zorgt ervoor dat het team lekker kan draaien, de Product Owner zorgt ervoor dat het team aan de juiste zaken werkt.

Digital Team

Het team-proces is fragiel en daarom is het maken van de juiste keuzes hierin belangrijk. Daarom is het aan te raden om op deze twee vlakken te zorgen voor ervaring. Het hele team kan super onervaren zijn, als je maar zorgt dat deze twee rollen wél met ervaring bekleed worden.

Vind de juiste partner(s)

In het begin zul je niet snel een heel team in huis neer kunnen zetten. Je zal dus samen moeten werken met partners. Het vinden van de juiste partners is een vak op zich. Niet voor iedere partij is dezelfde partner de juiste.

Een aantal zaken die een rol spelen bij het vinden van de juiste partner:

  1. Ambities en doelen
  2. Cultuur
  3. Rollen
  4. Flexibiliteit

Wil je uiteindelijk alles het liefst zelf doen, dan is in samenwerking met partners het volgende aan te raden:

  1. Zorg ervoor dat het IE bij jouw organisatie ligt, of dat het je niet beperkt in de toekomst
  2. Maak technische keuzes die breed in de markt beschikbaar zijn
  3. Zorg dat accounts zoveel als kan op jouw organisatie staan
  4. Maak afspraken over documentatie
  5. Maak afspraken over samenwerken (intern en extern) aan hetzelfde onderdeel
  6. Maak afspraken over trainingen en kennisoverdracht


Maar heb je daar hulp bij nodig of vragen over?

Wil jij jouw eigen digitale team bouwen?

Het opbouwen van een eigen digitale team is een hele uitdaging.

Ben je op zoek naar hulp of zoek je iemand om eens mee van gedachte te wisselen, stuur me dan even een mailtje.

ONZE KLANTEN

We zijn de betrouwbare partner voor de mooiste merken en organisaties

ETQ Amsterdam
NLE
Stigas
Hogeschool Rotterdam
Scholt energy
Yource Fintrex