Zijn Social Ads ook iets voor mij?

Facebook, Instagram, LinkedIn, overal zijn ladingen advertenties te zien. Je zou bijna denken dat je gek bent als je nog niet op deze social media kanalen adverteert. Maar is dat nu zo? Wanneer zijn social ads nu echt iets voor mij?

Het bereik via met name Facebook en Instagram is gigantisch. Instagram heeft meer dan 4 miljoen gebruikers in Nederland. Facebook zelfs meer dan 10 miljoen. Instagram groeit hard, Facebook zit in Nederland op haar top.

LinkedIn is een social platform dat zich op de zakelijke doelgroep richt. Voor organisaties die zich op B2B marketing richten een erg sterk platform. Dit artikel schrijven we met name voor B2C gerichte organisaties. Daarom laten we in dit artikel LinkedIn links liggen, het platform biedt ook totaal andere doelgroep selectie mogelijkheden dan Facebook/Instagram.

Wil je weten of LinkedIn wat voor jou is, check dan dit artikel: Is LinkedIn een geschikt kanaal voor social ads

Waar houd je rekening mee met het maken van een Social Ad?

Voordat je beslist of het wat voor je is, is het goed om te weten waar je rekening mee moet houden. Stel dat je kiest om social ads te gaan draaien, dan weet je in ieder geval wat je te wachten staat. Dit zijn verschillende factoren die bij social media advertising essentieel zijn;

1. Beeld

Het gebruiken van beeld in een advertentie in sociale media is zo goed als verplicht. Het beeld van de advertentie is niet alleen verplicht, maar bepaald ook in grote mate het succes van jouw ad.

Veel organisatie hebben wel mensen voor het toevoegen van content op de site, maar meestal is dit gericht op tekst en niet op beeld. Het beeld dat je in de advertentie gebruikt is een ander type beeld dan je al op de website hebt staan. Beelden op de website hebben als doel de site visueel aantrekkelijker te maken, om lange teksten op te breken, of om iets uit te leggen.

Advertentiebeelden zijn erop gericht op te vallen. Ze moeten je aandacht trekken terwijl je door honderden berichten heen scrollt. Een goede tekst alleen gaat dit niet voor je doen.

2. Doelgroep

Op de website heb je vaak al rekening gehouden met een doelgroep, bijvoorbeeld in hoe technisch de teksten zijn. Op de sociale platformen krijg je ontzettend veel mogelijkheden om jouw eigen doelgroep samen te stellen. Dit betekent ook dat, wil je dit goed doen, je een goed beeld moet hebben van de klant én de doelgroep.

3. Geen ruimte voor uitleg

Een ander verschil met communicatie op de website is dat je voor advertenties maar heel weinig tekst ruimte hebt om je boodschap over te brengen. Mensen zijn door hun tijdlijn aan het scrollen en lezen heel vluchtig een paar woorden per bericht. Spreekt dat en/of het beeld niet aan, dan wordt er doorgescrolt.

Ben je dus normaliter van de lange teksten? Dan zal je voor het schrijven van teksten voor advertenties extra moeite moeten doen.

4. Veel ‘niet-geïnteresseerden’

Het laatste verschil met bijvoorbeeld Google Ads advertenties en de website is dat heel veel mensen jouw advertentie zien die niet met jou of jouw product/dienst bezig zijn. Mensen zijn met jou of jouw product/dienst bezig als ze advertenties in Google Ads zien.

Ook op jouw website komen ze niet zonder reden. Dat is een groot verschil met adverteren op sociale media. Mensen zijn niet met jouw product/dienst bezig en al helemaal niet met jou. Dit betekent dat jouw boodschap mensen wakker moet schudden, moet triggeren om wel in actie te komen.

Zijn Social Ads voor jouw geschikt?

Nu weet je wat social ads vergen en stel je voelt je daar comfortabel bij, dan is er nog de vraag of je er verstandig aan doet om te adverteren. Wij geloven dat, zo lang je de BASIS OP ORDE hebt, adverteren via social altijd een goed idee is. Het gaat er ook niet zozeer om of je het moet, maar hoe je het moet doen. Op wie richt je jouw ads en wat is jouw boodschap.

CPA (Cost Per Action)

Kosten per actie (CPA) is de beste variabele om mee te bepalen of een kanaal wel of niet geschikt is. Met actie bedoelen we de conversie waar het jou om gaat, dit kan zijn contact opnemen, een contactformulier invullen, een bestelling doen via de webshop, een offerte aanvragen, etc. Hoe hoog de kosten per actie mag zijn, ligt aan de marges op jouw dienstverlening of product.

Generieke waarheid in Online Marketing is dat hoe specifieker de doelgroep, hoe lager de kosten per actie zijn. En dus hoe eerder de advertentiemogelijkheid binnen jouw gestelde CPA-budget zal vallen.

Via sociale media als Facebook heb je grofweg 5 mogelijke type doelgroepselectie. Ieder type heeft een andere CPA. Wederom, hoe breder, hoe duurder. In een grafiek ziet dat er ongeveer zo uit:

CPA-BreedteDoelgroep

Ons advies is om altijd te starten met het retargeten van bezoekers die op de product detail zijn geweest of zelf in de checkout. En daarna stapje bij beetje van links naar rechts te werken.

Checkout/PDP retargeting

Deze doelgroep is geselecteerd op basis van bezoekers die op jouw website op de pagina van een product of aanmeld-/afrekenformulier zijn geweest. Dit is een super relevante doelgroep. Het tonen van advertenties aan deze doelgroep past bijna altijd binnen de budgetten.

Je zal deze advertenties zelf ook herkennen, ze tonen bijna altijd producten of diensten die je eerder op een website hebt gezien. Bijvoorbeeld die ene wasmachine die je op een webshop hebt gezien die je daarna overal tegenkomt in advertenties.

Website/email-bestanden

Deze doelgroep maak je op basis van mensen die op je mailinglijst staan, of op je website zijn geweest maar geen product-/dienstenpagina of de checkout hebben gezien. Deze doelgroep is groter dan de eerste doelgroep, maar bevat nog steeds alleen mensen die jouw organisatie kennen.

Lookalikes

Deze doelgroep bestaat uit mensen die vergelijkbaar zijn met een andere doelgroep. Zo kan je bijvoorbeeld een doelgroep maken van mensen die een product of dienst bij je hebben afgenomen. Vervolgens kan je een doelgroep maken die vergelijkbaar is met deze doelgroep. Ofwel, mensen die dezelfde eigenschappen hebben als jouw klanten.

Deze mensen kennen over het algemeen jouw organisatie nog niet, dit maakt adverteren op deze doelgroep een stuk duurder.

Interesses

Facebook/Instagram staat je toe doelgroepen te maken op basis van wat mensen zelf interessant vinden. Je kan bijvoorbeeld een doelgroep maken van mensen die vissen of online marketing interessant vinden. Deze doelgroep kent jouw organisatie vaak niet en valt qua eigenschappen niet per se binnen dat van jouw klant. Hierdoor is deze manier van adverteren net weer iets duurder dan de Lookalikes.

Breed

De duurste manier van adverteren is maar gewoon op ‘iedereen’ te targeten. Bijvoorbeeld alle mannen en vrouwen tussen de 15 en 65 in Nederland. Deze doelgroep is het vaagst. Hierbinnen zal Facebook wel haar best doen om de meest relevante bezoekers te zoeken, maar het blijft een ontzettend brede manier van adverteren.

Het is bijna vergelijkbaar met TV commercials. Als je resultaat uit deze manier van adverteren wilt halen zal je, ook vergelijkbaar met TV commercials, een ruim budget moeten hebben.

Dynamische Social Ads

Zoals je nu zal weten zijn er verschillende kosten verbonden per doelgroep, met als duurste CPA wanneer je op 'iedereen' gaat targeten. Maar om de kosten te drukken en om een hogere click-through-rate te behalen, kun je via Facebook ook gebruik maken van een dynamische facebook advertenties.

Dynamische social ads zijn advertenties op social media die specifiek gericht zijn op een individu of doelgroep. Met andere woorden deze advertenties zijn gepersonaliseerd. Zo kun je retargeten op individuen binnen de doelgroepen die we net benoemd hebben. Of je kunt retargeten op vooraf gespecificeerde doelgroepen.

Dit wordt gedaan met vooraf bestaande data die worden gebruikt om een specifieke advertentie aan een specifiek individu of doelgroep bloot te stellen. Dit kan je ook nog per locatie en per tijdstip laten veranderen.

Maar wat is dan een goede advertentie per doelgroep? Het is goed om te kijken wat verstandig is om te laten zien, en dat verschilt per doelgroep. Zo kun je specifieke producten of diensten in een advertentie laten zien. Dit is interessant voor de doelgroepen die op een productpagina en/of op jouw website zijn geweest.

Maar dit verschilt voor de doelgroepen die niet op een specifieke productpagina of zelfs op jouw website zijn geweest. Deze zijn bijvoorbeeld niet persé geïnteresseerd in jouw producten of diensten, omdat ze nog geen weet hebben van het bestaan van jouw website. Daarom is het voor deze doelgroepen interessant om in jouw advertentie meer awareness te creëren.

Conclusie

Wanneer je een advertentie campagne gaat creëren op Facebook of Instagram dan is het goed om te kijken waar je rekening mee moet houden. Zo is het essentieel om iets visueels over te brengen, rekening te houden met de doelgroep en de tekstuele ruimte, en dat je de mensen moet wakker schudden met de advertentie. Je moet wel de juiste tactiek toepassen en kijken of een kanaal geschikt is voor jouw boodschap.

Het beste is om te kijken naar de CPA en welke doelgroep je gaat blootstellen aan jouw advertentie. De 5 belangrijkste doelgroepen op Facebook (Checkout/PDP retargeting, Website/email-bestanden, Lookalikes, Interesses, Breed) hebben allen een andere CPA, en dus zijn er bij elke doelgroep die je target andere kosten aan verbonden.

Om meerdere doelgroepen aan te spreken, kun je ook gebruik maken van dynamische ads op Facebook. Zo kun je per advertentieruimte verschillende advertenties blootstellen aan de verschillende doelgroepen die we hebben behandeld.

Wil jij meer weten over social ads of wil jij dat wij helpen met jou social marketing? Neem dan contact met ons op.



Wij gaan voor digitale groei

Wil jij ook groeien? Let’s go!

We durven wel te stellen dat er geen merk is dat we niet digitaal kunnen laten groeien. Noem ons de digitale-groei-experts. Benieuwd wat we voor jou kunnen doen? Stuur Eelco een mailtje, dan nodigt hij je graag uit voor een bakkie.