Groeien met Digital Marketing

Je bouwt de allernieuwste software, maakt designs van de mooiste elementen, maar het wordt pas echt leuk als veel mensen er gebruik van maken.

Wij helpen organisaties als NLE (De Nederlandse Energie Maatschappij), Yource en ETQ Amsterdam met hun Digitale Marketing groei.

We vertellen je niet wat je moet doen. We vertellen je hoe je het moet doen. Dit is veel belangrijker voor het behalen van succes.

#44 Klant als focus

Dit is een open deur, maar toch zien we dit nog vaak genoeg fout gaan. Zeker bij de navigatie van een site en de content. In de navigatie moet alles staan en in de content moet alles uitgelegd worden.

Als je jezelf verplaatst in de klant zijn veel zaken niet zo logisch als dat ze zijn wanneer je midden in het bedrijf zit. Jouw klant is vaak niet dagelijks met jouw dienst bezig en vindt het vaak al helemaal niet zo belangrijk als dat jij dit vindt. Zorg dat je jouw site en communicatie aanpast op de klant.

Lukt het je niet goed om objectief naar jouw website en communicatie te kijken? Het is dan mogelijk om een usability-test te laten uitvoeren. Hier kijkt een persoon individueel en zonder voorkennis naar jouw website en communicatie. Dit kan enorm waardevolle input geven voor de rest van het traject. 

#45 Eerst het platform, dan de ads

Ook jouw organisatie werkt vast met een budget voor online of digital. Het is heel verleidelijk om dit direct in advertenties te stoppen, dit is namelijk een hele directe weg naar resultaat. Toch investeren wij altijd eerst in het platform of de website.

Jouw platform bepaalt hoeveel omzet je draait voor iedere euro die je in online marketing steekt. Hoe beter de site, hoe meer opbrengst per geïnvesteerde euro. Dit is een lange termijn effect.

Daarom is het verstandig om eerst ervoor te zorgen dat je site goed converteert, voordat je geld investeert in adverteren. Adverteren en converteren is een samenspel. Hoe beter je converteert, hoe meer je kan gaan adverteren.

#46 Eerst mensen, dan systemen

Mensen moeten systemen bedienen, niet andersom. De aanschaf van systemen wordt soms als zaligmakend verkocht of gezien, maar een systeem op zich zorgt nooit voor succes.

Besteed je een uur aan het juiste systeem? Besteed dan 10 uur aan jouw mensen. Het team maakt jou kampioen, een tool kan iedereen aanschaffen.

#47 Vergelijk doorlopend verschillende bezoekersstromen 

Met de huidige data kan je veel meer inzicht krijgen dan bij traditionele marketing. Door deze stromen constant met elkaar te vergelijken krijg je een goed beeld van hoe jouw website rendeert voor verschillende bezoekersstromen. Het maakt duidelijk waar de grootste bottlenecks zitten en waar je dus op moet gaan focussen en investeren. Denk hierbij aan mobiel versus desktop verkeer, betaald versus organisch verkeer en converterend versus niet-converterend verkeer.

#48 Doelgroep, dan creative

Het vinden van de juiste doelgroep via advertentiekanalen zoals sociale media en Google Ads, is van enorm belang voor het succes van je digitale verkoop. Met ‘vinden’ bedoelen we zowel een beeld vormen van wie de doelgroep is, als waar de doelgroep zich bevindt. Het succes van ads hangt sterk af van de gekozen doelgroep.

Je kunt beter een minder goede advertentie tonen aan de juiste doelgroep dan een perfecte ad aan de verkeerde doelgroep. 

Het vinden van de juiste doelgroep doe je door veel kleinschalig te experimenteren. Testen van veel verschillende zoektermen en van veel verschillende kleine doelgroepen. Zo krijg je een steeds helderder beeld van wie jouw doelgroep is en waar deze doelgroep zich bevindt.

#49 Zorg voor minimaal 1 kwalitatieve databron

Met een kwalitatieve databron kan je conclusies uit de eerdere kwantitatieve analyses onderbouwen. In veel digitale omgevingen is Google Analytics geïmplementeerd voor de analyse van gebruikers. Dit geeft heel laagdrempelig en overzichtelijk weer wat gebruikers doen.

Wij adviseren om altijd minimaal 1 kwalitatieve bron toe te voegen.
Dit kan zijn:

  1. Een tool die filmpjes van gebruikers maakt. Zo kun je goed zien waar de gebruiker met de muis heen gaat, waar hij/zij op klikt en wat voor paden hij/zij volgt.
  2. Een tool die heatmaps kan maken van je website - daarmee krijg je inzicht waar gebruikers op je website klikken.
  3. Een tool die automatisch om feedback vraagt van de gebruiker.

#50 Laat je bijstaan door experts bij het doen van tests

Het is van belang dat jouw team bij het inrichten van marketing tests wordt bijgestaan door experts. Dit kan achteraf bij de duiding van resultaten, of vooraf om de kans op succes te vergroten.

Een niet succesvol experiment kan meerdere redenen hebben. Zo kan het zijn dat dit nou eenmaal niet de juiste keuze is en het experiment succesvol was, ook al was de uitslag dat niet. Het kan ook zo zijn dat de uitslag negatief was, omdat de inzet verkeerd is gedaan. Of omdat er verkeerd gemeten werd. 

Experimenteren is een kunst op zich. Je hoort vaak: “dat hebben we al geprobeerd en het werkte niet”. Het is dan van groot belang om zeker te weten dat het experiment goed is uitgevoerd.



Zelf ook aan de slag

Lees meer over hoe je succesvol een Digitaal Team bouwt

Het bouwen van een succesvol digitaal team kent vele uitdagingen. In dit handboek lees je allerlei tips van onze kant hoe je dit het beste op kunt pakken. Heb je vragen, dan weet je ons te vinden. Heel veel succes!

ONZE KLANTEN

We zijn de betrouwbare partner voor de mooiste merken en organisaties

ETQ Amsterdam
NLE
Stigas
Hogeschool Rotterdam
Scholt energy
Yource Fintrex

Wil jij groeien met digitale marketing

De juiste richting bepalen of meer handvaten nodig voor jouw online marketing strategie? We helpen organisaties verder met digitale groei door online marketing. 

Neem contact met Erik op als je graag meer wilt weten over hoe we jouw organisatie kunnen laten groeien met Digital Marketing.