Zo maak je een topwebsite voor 50+

Inhoudsopgave

  1. Voorwerk
  2. Branding
  3. Actie
  4. Navigatie
  5. Techniek

"We hadden nooit verwacht dat de impact van de investering in digitale groei met een nieuwe branding ons zoveel zou opleveren"
Floris Vervat - Eigenaar Senior Service

Samenvatting

Als je een website maakt voor een ouder publiek, zorg dan dat je dit artikel leest. De doelgroep is niet digital native, maar onderschat ze niet. Alle statistiek laat zien dat ouderen heel veel tijd digitaal doorbrengen.

Lees ons artikel over de doelgroep 50+ online

Een andere eigenschap is dat ouderen over het algemeen meer willen lezen en meer de tijd nemen (of hebben) dan jongeren. Dit betekent dat langere teksten gelezen worden, emails worden geopend en snelheid van de site is net wat minder relevant.

Deze doelgroep hecht ook meer waarde aan een persoonlijke benadering. Ze willen zaken doen met mensen en het liefst persoonlijk contact. Jongeren vermijden contact juist vaak.

Als laatste kan deze doelgroep zich best aanpassen, maar wordt een totaal nieuwe interface vaak niet met open armen ontvangen. Zorg dus dat je de conventies volgt, maar niet ouderwets gaat doen.

Om te weten hoe je deze punten allemaal in de praktijk kan brengen kan je de rest van dit artikel lezen.

1. Voorwerk

Zoals bij iedere website bij iedere website begin je bij de doelgroep. Normaal gesproken kan je je wellicht goed inleven in de doelgroep. Het is verleidelijk om dit bij de ouderen-doelgroep ook te doen. Je plaatst deze groep namelijk te snel in een hokje.

Wil je jouw voorwerk écht goed doen, zorg dan voor interviews, een gebruikersonderzoek en een testpanel. Met deze 3 bronnen van informatie ben jij optimaal voorbereid.

Bevindingen over de oudere doelgroep die telkens bevestigd worden:

  1. Ouderen zijn digitaal erg actief
  2. Ouderen nemen meer de tijd om informatie tot zich te nemen
  3. Ouderen vinden het belangrijk dat dienstverlening persoonlijk is
  4. Ouderen vinden veranderingen niet erg, zo lang conventies worden gevolgd

Wanneer je deze 4 punten meeneemt in jouw digitale strategie, zal jouw resultaat groeien.

2. Branding voor 50+

Bij de branding voor een oudere doelgroep letten we altijd extra op 3 dingen. Allereerst het lettertype, daarnaast de kleurstelling en als laatste de fotografie. Hier lees je hoe je jouw merkinvestering kunt onderbouwen.

Lettertype

Het font is extreem belangrijk voor vijftigplussers. Zoals aangegeven wil deze doelgroep uitvoeriger lezen. Hoe makkelijker je ze dat maakt, hoe beter de site wordt beoordeeld. Wij vinden het fijn om met grote koppen te werken, zodat de lezer snel kan zien waar het over gaat.

Het type letter is ook van belang. Houdt rekening met de processing fluency van het font dat je kiest. En voor extra goed leesbaarheid zorg je dat de tekst niet te breed is, de regelafstand minimaal 1,2 is en het font minimaal 16 pixels groot is.

Senior Service Fonts

Een lees-voor-functie is erg handig, maar ga niet voor een font-size-aanpasser. Allereerst hebben veel mensen die het fijn vinden om een groter lettertype te lezen al vanuit hun computerinstellingen een tekst-vergroter aan staan. Daarnaast vergt het vrij veel werk om te zorgen dat men de letters kan vergroten, zonder dat het een rommeltje wordt.

Tekstvergroter

Kies niet voor een functie om tekst te kunnen vergroten op de site

Kleurstelling

We hebben over de jaren geleerd dat de kleurstelling super relevant is. Gezien de doelgroep veel warde hecht aan betrouwbaarheid zie je dat veel websites voor ouderen blauw kleuren. Blauw is een fijne basiskleur, je kan hier goed mee combineren.

DGA_Kleurkeuze

Fotografie

Het beeldgebruik is zeer belangrijk voor de mensen van 50+. Zoals gezegd wil de ouderen doelgroep het liefst persoonlijk contact, dus maak het menselijk. Zorg dat je mensen in beeld brengt die interacteren met jouw dienst of product. Dit geeft de doelgroep extra vertrouwen.

O en vergeet die foto`s met een grijze waas eroverheen. Hoewel veel producten en diensten het leven van de doelgroep verbetert, betekent dat nog niet dat het huidige leven een drama is. Veel ouderen willen positief benaderd worden en krijgen meer zin in het aanschaffen van iets als het een goed gevoel geeft. Immers:

75% - 85% van de aankoopbeslissing is puur emotioneel.

Hier lees je hoe je jouw contentstrategie (om jouw merk uit te dragen) het beste aan kunt sluiten op deze doelgroep.

3. Passende acties voor 50+

Is jouw website puur informatief van aard, dan zal het uitvoeren van een actie niet super belangrijk zijn. Maar, voor websites die een dienst of product aan de man brengen wel. Ongeacht wat een gebruiker doet, het ondernemen van die belangrijkste actie op de site is het doel.

Call To Action

Is het daarmee ook een goed idee om de site vol te hangen met CTA`s (Call-To-Action)? Wat ons betreft niet. Wij zien keer op keer conversiestijgingen wanneer we ons houden aan de volgende regels.

Single Probe: dit betekent zoveel als dat je 1 actie veel, zo dan niet alle aandacht geeft. Heb jij meerdere doelen op je site, biedt ze dan niet allemaal tegelijk aan, maar zorg dat je per pagina bedenkt wat op dat moment in de journey van een klant het beste past

Hiërarchie: we zien heel vaak dat knoppen en andere CTA`s weinig van elkaar afwijken. Dit zorgt ervoor dat het voor de gebruiker niet duidelijk is wat 'ie nu precies moet doen. Hierdoor moet de gebruiker nadenken en dat werkt over het algemeen niet goed voor de conversie. Zorg dus dat je een duidelijk primaire knop kiest en eventueel een secundaire knop. Voer het gebruik hiervan consistent door.

Conventies: de ouderen doelgroep besteedt veel tijd online, ze zijn dus gewend waar dingen horen te staan. Minder makkelijk passen ze zich aan, aan totaal nieuwe interfaces. Zorg daarom dat jouw actie-knoppen op de meest logische plek staan. Experimenteer er desnoods mee, maar probeer vooral niet het wiel opnieuw uit te vinden. Kies voor datgene wat de gebruiker verwacht.

Senior Service Call To Action

Type conversie

Ook met de actie die je aanbiedt kan je veel harten van de doelgroep winnen. Kies voor de vervolgstappen die deze doelgroep fijn vindt.

Dat is allereerst de telefoon. Ouderen pakken graag de telefoon op om te bellen, veel meer dan jongeren die liever een whatsappje of een Instagram DM sturen. Daarnaast is overdag bereikbaar zijn voor deze doelgroep vaak prima, wat telefonisch contact makkelijk te organiseren maakt.

Als tweede adviseren wij de brochure, of een andere geprint boekje. Door iets fysieks heen bladeren geeft deze mensen een prettig en vertrouwd gevoel. Met een mooie en duidelijke print kun je hier goed op inspelen. Zorg dat jouw brochure een onderdeel is van jouw Value Ladder.

Als laatste zien we email als een erg sterk kanaal. Jongeren zijn al grotendeels van email afgestapt en hebben het eigenlijk alleen voor het aanmaken van accounts en ontvangen van sommige mailtjes. Voor ouderen is het veel meer een centraal communicatie-systeem. Open- en klik-ratio`s liggen bij ouderen vele malen hoger dan bij jongeren. Een mailtje sturen of een emailflow aangestuurd vanuit marketing automation of een DMP werkt daarom vaak erg goed. Houd hierbij goed rekening met de buyer journey.

4. Navigatie

Voortbordurend op het laatst punt van de Call-To-Actions is om te zorgen bij de navigatie dat die ook conventies volgt. Dit is voor alle doelgroepen een goed advies, maar zeker voor de ouderen.

Je wilt vaak veel vertellen op jouw website. Logisch, zeker bij deze doelgroep, want we weten dat ouderen meer informatie tot zich nemen en willen nemen. Als je al die informatie wilt ordenen zal je een manier van navigeren moeten verzinnen.

Zorg daarom voor een menu waar je veel informatie linkjes in kwijt kan.

Senior Service Menu

Ook broodkruimels werken erg goed. Als laatste vinden ouderen het fijn om duidelijk te zien waar je wel en niet op kan klikken. Maak dus duidelijk onderscheid in design van dingen die wel en niet klikbaar zijn.

Wat in onze ervaring bij deze doelgroep niet zo goed werkt is als de gebruiker horizontaal moet scrollen.

5. Techniek

De techniek van de website is erg belangrijk. Ook hier kan een keuze worden gemaakt die goed aansluit bij de doelgroep.

Allereerst de snelheid. Duidelijk is dat ouderen geduldiger zijn dan jongeren. Ze wachten best eventjes tot een website is geladen. Desalniettemin komt het de gebruikerservaring natuurlijk niet ten goede als men vaak eventjes moet wachten of als interacties niet vloeiend zijn. Ook Google gebruikt de snelheid van jouw site om te bepalen hoe hoog je in de resultaten te vinden bent. Kortom, ook al kom je voor de gebruiker weg met een wat tragere site, de rest van het internet verwacht snelheid van je.

Als tweede moet je rekening houden met het toevoegen en aanpassen van content. Ouderen lezen meer en willen meer informatie tot zich nemen. Dat betekent dat collega`s van de communicatie de mogelijkheid moeten hebben om veel content toe te voegen. Kies voor een techniek die dat makkelijk maakt.

Als laatst is veiligheid een belangrijk thema. Veiligheid heeft direct met vertrouwen te maken. Is jouw site een keer gehackt, dan verlies je een heleboel vertrouwen bij jouw doelgroep.

Met name vanwege het laatste punt, de veiligheid, adviseren wij altijd om Drupal te kiezen. De meeste websites op het internet zijn gemaakt met Wordpress, grote kans dat jouw website daar ook mee is gemaakt.

Bij Wordpress zijn er veel bekende lekken. Dit komt voornamelijk door het gebruik van plug-ins. Deze plug-ins zorgen dat je heel makkelijk een stukje functionaliteit aan jouw site toe kan voegen. Je hoeft alleen de plug-in toe te voegen namelijk. Dit resulteert echter in:

  • Dat er zoveel plug-ins zijn die niet goed onderhouden zijn, waardoor hackers via die plug-ins bij je binnen kunnen komen
  • Dat het up-to-date houden van jouw site moeilijker gaat. Die plug-ins communiceren namelijk ook met elkaar en bij een update kan er dan van alles omvallen. Hierdoor wordt updaten vaak uitgesteld wat ervoor zorgt dat er mogelijkheden zijn om binnen te komen.
  • Door het gebruik van plug-ins weten developers vaak ook niet exact wat er nu precies gebeurt. De plug-in wordt gebruikt en de werking ervan is bekend, maar hoe de leverancier van de plug-in ervoor zorgt dat veiligheidsupdates plaatsvinden is onbekend.

Dit zorgt ervoor dat je uiteindelijk zo`n verdeling krijgt van de hacks. Wordpress is het grootste platform, maar ook 90% van de hacks vinden er plaats. Je wilt gewoon niet dat gegevens van jou klanten op straat komen te liggen.

DGA_Hacks per Platform

Conclusie

Wil jij nu ook zo`n kick-ass website die ook nog eens top beveiligd is? Eén waar de gebruikers super tevreden over zijn en de conversies binnenstromen? Pak dan deze handige tips op.

Wil je het echt professioneel aanpakken, neem dan contact op. Wij kunnen je helpen met de strategie, het (project) management, design en development

Je kan hier contact met ons opnemen.



Wij gaan voor digitale groei

Wil jij ook groeien? Let’s go!

We durven wel te stellen dat er geen merk is dat we niet digitaal kunnen laten groeien. Noem ons de digitale-groei-experts. Benieuwd wat we voor jou kunnen doen? Stuur Eelco een mailtje, dan nodigt hij je graag uit voor een bakkie.